موضع سوریه برای بازگشت به اتحادیه عرب

شبکه تلویزیونی المیادین لبنان به نقل از منابع دیپلماتیک اعلام کرد مقامات سوریه به عمر البشیر، رئیس جمهور سودان، اعلام کرده‌اند در نظر ندارند برای بازگشت به اتحادیه عرب درخواست بدهند و اقدامات لازم در این خصوص باید از سوی این سازمان صورت گیرد.

این منبع افزود هدف اصلی سفر رئیس جمهور سودان به دمشق، پایتخت سوریه، که ۱۶ دسامبر (حدود دو هفته پیش) انجام شد، «متقاعد کردن سوریه برای تقاضای بازگشت به اتحادیه عرب» بود. سودان قرار است در سال ۲۰۱۹ ریاست دوره‌ای اتحادیه عرب را بر عهده بگیرد.

طرف سوری یادآور شد که خروج سوریه از این اتحادیه به خواست این کشور نبوده است.

منابع دیپلماتیک در تصریح پاسخ دمشق اعلام کردند: «این ما نبودیم که از اتحادیه عرب خارج شدیم تا حالا برای بازگشت به آن درخواست بدهیم. کسانی که تدابیری در جهت اخراج سوریه از این اتحادیه اتخاذ کردند، مسئول لغو یا حفظ این تصمیم هستند.»

پیش از این، شبکه المیادین اعلام کرده بود که عربستان سعودی مخالف بازگشت سوریه به این اتحادیه نیست.

منابع آگاه در ریاست جمهوری تونس اعلام کردند کشور‌های عربی از جمله الجزایر و تونس تلاش می‌کنند تعلیق عضویت سوریه در این اتحادیه رفع شود. به گفته این منابع، باجی قائد سبسی، رئیس جمهور تونس، در نظر دارد ماه ژانویه مسئله دعوت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، را برای شرکت در نشست سران این اتحادیه که قرار است ماه مارس برگزار شود، مطرح کند.

شایان ذکر است، که این گزارش‌ها در حالی منتشر شد که روز پنجشنبه سفارت امارات عربی متحده در دمشق پس از شش سال بازگشایی شد.