درخواست صنعاء از سازمان ملل

 «ضیف الله الشامی» سخنگوی دولت نجات ملی یمن مستقر در صنعاء ساعاتی پس از تحویل بندر الحدیده به سازمان ملل گفت که طرف مقابل (دولت مستعفی یمن) باید به اجرای تعهداتش پایبند باشد.

به گزارش پایگاه خبری انصارالله، الشامی افزود: از سازمان ملل می‌خواهیم که طرف مقابل را ملزم کند تا به تعهداتش طبق توافق سوئد پایبند باشد.

وی تاکید کرد که «تاکنون شاهد هیچ گونه تحرکی از سوی طرف مقابل پس از تحویل بندر الحدیده به مسئولان محلی این استان زیر نظر سازمان ملل نبوده‌ایم.»

سخنگوی دولت نجات ملی یمن هشدار داد که در صورت عدم پایبندی طرف مقابل به تعهداتش، درگیری‌ها تشدید خواهد شد و هیچ کس نمی‌تواند ملت یمن را فریب دهد.

او با بیان اینکه صنعاء اجازه نقض توافق سوئد را نمی‌دهد، افزود: تاکنون جاده صنعاء-الحدیده بازگشایی نشده است، زیرا طرف مقابل هنوز از آن خارج نشده است.

بندر الحدیده تحویل نیرو‌های گارد ساحلی مسئولان محلی این استان تحت نظارت سازمان ملل داده شده است که این اولین گام ارتش یمن و انصارالله برای اجرای توافقات سوئد محسوب می‌شود.

عملیات خروج نیرو‌های یمنی از بندر الحدیده طبق توافقاتی است که در گفتگو‌های صلح سوئد به دست آمده است. سخنگوی رسمی نیرو‌های مسلح یمن در همین ارتباط گفت که گروه‌های یمنی در سوئد در خصوص الحدیده به این توافق دست یافته بودند و اکنون نیرو‌های یمنی جابه‌جا شده‌اند.

«یحیی سریع» سخنگوی رسمی نیرو‌های مسلح یمن امروز شنبه اعلام کرد که ارتش و کمیته‌های مردمی یمن از شب گذشته تاکنون اجرای مرحله اول توافق «سوئد» برای جابجایی نیرو‌ها در بندر «الحدیده» را آغاز کرده‌اند.

وی گفت: ما از کمیته نظارت وابسته به سازمان ملل انتظار داریم طرف مقابل را به اجرای تعهداتش در مرحله اول یعنی عقب‌نشینی از بخش شرقی شهر الحدیده و بقیه بخش‌های حساس بر اساس توافق ملزم کند.

عربستان و امارات از اردیبهشت‌ماه سال جاری (۱۳۹۷) پس از بار‌ها عملیات ناکام، عملیات بزرگی را برای اشغال استان الحدیده در غرب یمن آغاز کردند، اما مراحل عملیات که از پشتیبانی آمریکا و فرانسه برخوردار بود، هر بار شکست خورد. سرانجام طبق توافق سوئد قرار شد که این شهر مشمول آتش‌بس قرار بگیرد و هر دو طرف طبق توافق از مواضع خود عقب‌نشینی کنند و کمک‌های انسانی به داخل شهر منتقل شود.