پادشاه سعودی خودی نشان داد!

«الن والد» مشاور سیاسی و ستون‌نویس پایگاه اینترنتی شبکه «بلومبرگ» می‌گوید هدف از ایجاد تحول در کابینه سعودی، برجسته نشان دادن نقش پادشاه این کشور است.

هفته گذشته «سلمان» پادشاه عربستان سعودی با صدور فرامینی شماری از وزرا و دیگر مقامات ارشد را برکنار کرده و افراد دیگری را جایگزین آن‌ها کرد. برکناری «عادل الجبیر» از وزارت خارجه و معرفی «ابراهیم العساف» به عنوان وزیر خارجه جدید از جمله این تغییرات بود.

والد که روز جمعه با شبکه تلویزیونی «بلومبرگ» گفت‌وگو می‌کرد، با اشاره به جنجال پیش‌آمده پس از قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در کنسولگری سعودی در استانبول، گفت تحول در کابینه سعودی امری قابل‌ پیش‌بینی بود.

وی در مورد دلایل این تحول، گفت: «به نظر می‌رسد تلاش شده... از نظر جهان خارج اینطور به نظر برسد که شاه سلمان دارد نقش بیشتری ایفا می‌کند، فارغ از اینکه آیا واقعا او نقش بیشتری بر عهده گرفته یا نه. اما این قطعا به جهان خارج اینطور القا می‌کند که شاه سلمان حتما نقش پررنگ‌تری در حکومت بر عهده گرفته است.»

از زمانی که «محمد بن سلمان» به عنوان ولی‌عهد پادشاه سعودی معرفی شد، گزارش‌های زیادی منتشر شده بود مبنی بر اینکه او در حال حاضر عملا جای پادشاه را گرفته و سلمان به حاشیه رانده شده است. با این حال، از زمان قتل خاشقچی و نشانه رفتن انگشت اتهام رسانه‌ها به سمت بن‌سلمان، سعودی‌ها تلاش کرده‌اند تا سلمان را به عنوان نفر اول واقعی کشور به تصویر بکشند.

تحلیلگر بلومبرگ در مورد برکناری جبیر، با اشاره به اینکه بعید است که اگر عساف هم بود می‌توانست بحران خاشقچی را به نحو بهتری مدیریت کند، گفت: «این تغییر سریع، تغییری در سنت سعودی‌هاست، چراکه سعودی‌ها عادت دارند که وزرای خارجه خود را برای مدتی طولانی در جایگاهشان حفظ می‌کنند.»

در ادامه برنامه از والد در مورد مشارکت آمریکا در جنگ یمن سوال شد. وی در این مورد گفت: «این جنگ از دید ایالات متحده، جنگی مسئله‌دار است، چراکه به اهدافی که قرار بود به آن برسد، نرسیده است. قرار بود حضور شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران از یمن حذف شود.»

وی با بیان اینکه سعودی‌ها در این جنگ پیروز نشده‌اند، گفت اکنون از نظر واشنگتن رسیدن به یک راهکار سیاسی برآمده از مذاکره بر ادامه درگیری ارجحیت دارد، چراکه افکار عمومی آمریکا اکنون با ادامه مشارکت آمریکا در این «فاجعه انسانی» مخالف است.

والد در ادامه در پاسخ به این سوال که اکنون در منطقه غرب آسیا کدام کشور دست بالاتر را دارد و نقش مهمتری ایفا می‌کند، گفت: «به عقیده من اکنون ایران نقش بسیار بزرگی در این منطقه ایفا می‌کند. از منظری، این ایران است که آغازگر هر تحولی است و دیگر قدرت‌های آن منطقه صرفا به آنچه ایران انجام می‌دهد، واکنش نشان می‌دهند... این نشان می‌دهد که ایران در ایجاد بی‌ثباتی در آن منطقه دست بالا را دارد.»

تحلیلگر بلومبرگ در مورد دلایل تصمیم امارات عربی متحده برای بازگشایی سفارت در دمشق، گفت: «آن‌ها شاهد عقب‌نشینی ایالات متحده هستند و می‌بینند که آنجا فقط ایران و روسیه باقی می‌مانند. بنابراین، آن‌ها که نمی‌خواهند سوریه به شعبه‌ای از ایران بدل شود، به این جمع‌بندی رسیده‌اند که باید قدم پیش گذاشته، وارد شده و کاری انجام دهند. بنابراین بازگشایی سفارت یک گام کوچک در این جهت است.»

وی گفت احتمالا این تصمیم مورد حمایت واشنگتن باشد، چراکه آمریکا خواهان آن است که کشورهای همسایه سوریه وارد عمل شده و خود نقشی برای مقابله با «نفوذ ایران» بر عهده بگیرند.

ابوظبی هفته گذشته بعد از گذشت هشت سال از آغاز بحران سوریه، سفارت خود در دمشق را بازگشایی کرد. گزارش‌هایی هم منتشر شده مبنی بر اینکه کشورهایی چون اردن و کویت هم به زودی فعالیت سفارت خود در سوریه را از سر می‌گیرند.