افشای جزئیات جدید از بازداشت صدام؛ بازجویی موساد و دیدار شارون با دیکتاتور

برخی طرفداران «صدام» دیکتاتور معدوم عراق در اردن در سالروز اعدام او، مجالس یادبودی برگزار کردند و در وضعیت فعلی جهان عرب به تحسین او پرداختند. 

همزمان با این مناسبت، «شیخ محمد خلف الحدید» از فعالان و پژوهشگران اردنی فاش کرد که در عملیات بازداشت صدام طرف آمریکایی، اسرائیلی و عربی مشارکت داشتند. 

وبگاه خبری «سرایا» اردن امروز یکشنبه (۳۰ دسامبر) نوشت، به برخی جزئیات اعدام صدام که تاکنون منتشر نشده، دست  پیدا کرده از جمله اینکه اولین سرنخ برای کشف مخفی‌گاه صدام از طریق «اسعد یاسین» افسر عراقی (و پسر خاله صدام) به دست آمد؛ زمانیکه آمریکایی‌ها حمله کردند و او به اردن فرار کرد و در آنجا بازجویی شد. 

سرایا نوشت: به نظر می‌رسد یاسین از طریق یک کشور عربی دیگر و شخصی که صدام به نام «محمد ابراهیم» نزد او فرستاده بود، اطلاعات را به آمریکایی‌ها داد و قرار بود محمد ابراهیم این فرد در تکریت به دیدن صدام برود. این اطلاعات اساس عملیات پیگرد اطلاعاتی و پیچیده نقاطی را تشکیل داد که ممکن بود صدام در آنجا باشد. 

طبق این گزارش، اطلاعات آمریکا موفق شد ابراهیم را که فلسطینی و از نزدیکان صدام بود بازداشت کند. سپس سازمان موساد اسرائیل او را بازجویی کرد و از طریق شکنجه اطلاعات مفصلی از مکان اختفای صدام به دست آورد. 

در این گزارش آمده است که «آریل شارون نخست‌وزیر پیشین اسرائیل برای این عملیات خیلی هیجان‌زده بود و اولین کسی بود که بعد از بازداشت صدام به دیدار او رفت تا او را در زندان ببیند و دلش خنک شود که او پشت میله زندان است چرا که سران اسرائیل از او می‌ترسیدند». 

صدام (متولد ۱۹۳۷) سال ۲۰۰۳ پس از حمله نظامیان آمریکایی به عراق و محاصره این کشور به بهانه کشف سلاح‌های کشتار جمعی در عراق، در تاریخ ۱۳ دسامبر ۲۰۰۳ بازداشت شد و بعد از چندین جلسه محاکمه در تاریخ ۳۰ دسامبر سال ۲۰۰۶ اعدام شد.