انگلیس پایگاه‌های نظامی فرامرزی خود را افزایش می‌دهد

رسانه‌های انگلیسی به نقل از منابع نظامی می‌گویند این کشور تصمیم دارد پس از تکمیل روند برکسیت (خروج انگلیس از اتحادیه اروپا) پایگاه‌های نظامی فرامرزی خود در نقاط مختلف جهان را افزایش دهد.

پایگاه «ساندی تلگراف» به نقل از گاوین ویلیامسون، وزیر دفاع انگلیس، گزارش داد لندن در حال برنامه‌ریزی احداث پایگاه‌های نظامی جدید در مناطق جنوب‌شرقی آسیا و کارائیب است. ویلیامسون، برکسیت را «بزرگترین لحظه» تاریخ انگلیس پس از پایان جنگ جهانی دوم توصیف کرد و گفت: «خروج از اتحادیه اروپا این امکان را در اختیار لندن قرار می‌دهد که به شیوه‌ای دیگر خود را ارزیابی کند و در عرصه جهانی نقشی را ایفا کند که جهان از انگلیس انتظار دارد».

به نوشته ساندی تلگراف، انگلیس هم‌اکنون در قبرس، جزایر فالکلند، جبل الطارق، و اقیانوس هند پایگاه نظامی دارد.

یک منبع آگاه نظامی دیگر نزدیک به ویلیامسون نیز به ساندی تلگراف گفته است انگلیس طی چند سال آینده چند پایگاه جدید در سنگاپور یا برونئی، و همچنین در جزایر مونتسرات یا گایانا خواهد ساخت.

طبق برنامه برکسیت، انگلیس باید تا ماه مارس ۲۰۱۹ یعنی 3 ماه دیگر از اتحادیه اروپا خارج شود، اما طرف‌های درگیر هنوز بر سر چگونگی خروج از این اتحادیه به توافق نرسیده‌‍‌اند. در صورت به توافق نرسیدن تا ماه مارس، یا باید ترزا مِی و دولت محافظه‌کار انگلیس استعفا دهند و یا اینکه تصمیم بر همه‌پرسی جدید بر سر برکسیت گرفته شود.

ترزا مِی و هواداران «برکسیت نرم» خواستار حفظ برخی از پیوند‌ها بین اتحادیه اروپا و انگلیس هستند و «بوریس جانسون»، وزیر خارجه سابق انگلیس، «دیوید دیویس»، وزیر برکسیت، و مدافعان «برکسیت سخت» بر قطع کامل روابط با اتحادیه اروپا تأکید می‌کنند.

جو جانسون، نماینده مردم لندن در مجلس عوام انگلیس و وزیر حمل و نقل این کشور، در اعتراض به طرح ترزا می‌ برای چگونگی خروج این کشور از اتحادیه اروپا موسوم به «طرح چکرز» روز جمعه از سمت خود استعفا کرد.