کشمکش بین یونسکو-واشنگتن-تل آویو/ اشغالگران تحمل حمایت یونسکو از فلسطین را نداشتند

درگیری بین رژیم صهیونیستی با یونسکو از سال 2011 آغاز شد. زمانی که این سازمان به عنوان تنها سازمان وابسته به سازمان ملل عضویت فلسطین را به طور کامل پذیرفت. این اقدام خشم مقام های رژیم صهیونیستی و آمریکا را برانگیخت. حتی دولت 'باراک اوباما' رئیس جمهوری وقت آمریکا تصمیم به قطع پرداخت مبلغ سالانه این کشور به یونسکو گرفت. مبلغی که بیش از 20 درصد از بودجه این سازمان بین المللی را شامل می شد.
در سال 2016 در پی تصویب قطعنامه هایی در یونسکو که رژیم صهیونیستی آنها را به معنای نادیده گرفتن ارتباط یهودیان با اماکن مقدس شهر قدس دانست، روابط بین تل آویو و یونسکو بار دیگر متشنج شد و پس از آن همچنین یونسکو، اسرائیل را قدرت اشغالگر خواند و به انتقاد از اقدامات این رژیم در مناطق فلسطینی پرداخت.

صهیونیستها در سال 1949 میلادی یعنی یک سال پس از اعلام تاسیس، به عضویت یونسکو در آمد و 9 میراث فرهنگی جهانی نیز به نام آن در این سازمان ثبت شده است. از نظر سازمان ملل مناطقی فلسطینی نشینی را که رژیم صهیونیستی پس از جنگ ژوئن 1967 تصاحب کرده، بخشی از فلسطین است و حضور رژیم صهیونیستی در این مناطق مصداق اشغالگری است.

بر همین اساس بود که در سال 2017 هم یونسکو در قطعنامه ای شهر الخلیل در کرانه باختری رود اردن را به عنوان میراث جهانی ارزشمند و متعلق به فلسطین دانست. این اقدام یونسکو نیز خشم صهیونیست ها را در پی داشت و آن را در خروج از یونسکو به همراهی آمریکا مصمم کرد‌. مقام های رژیم صهیونیستی نگرانند که با ثبت هویت اصلی مناطق فلسطینی در نهادهای جهانی، پروژه این رژیم در مرگ تدریجی هویت فلسطینی این مناطق با چالش روبرو شود.

رژیم صهیونیستی در دهه های اخیر در جای جای مناطقی که از نظر بین المللی جزو فلسطین است، خانه سازی و ساکنان اصلی آن را مجبور به کوچ کرده است. پیشروی های رژیم صهیونیستی در مناطق فلسطینی در کرانه باختری و قدس روز به روز بیشتر می شود. آمریکا نیز در تمام این سال ها به رغم برخی مخالفت های ظاهری همواره حامی پروژه صهیونیست ها در بسط اشغالگری بوده است.

خروج آمریکا از یونسکو در دفاع از رژیم صهیونیستی خود به تنهایی تاییدی بر این مساله است. آمریکا در یک سال اخیر نیز هم قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی خواند و هم سفارت خود را از تل آویو به این شهر منتقل کرد. حال آنکه بر اساس همان دستور کارهای نیم بند مذاکرات به اصطلاح صلح، تعیین تکلیف قدس به مذاکرات منوط شده بود و اقدام آمریکا نوعی اقدام یکجانبه و تحریک آمیز بود.

بخش های زیادی از شرق قدس که از نظر بین المللی متعلق به فلسطین است در اشغال رژیم صهیونیستی است. یکی دیگر از نگرانی های رژیم صهیونیستی از اقدامات یونسکو، تقویت موقعیت بین المللی فلسطینیان و کسب مشروعیت بین المللی است. این مساله پروژه صهیونیست ها در جلوگیری از تشکیل کشور فلسطین و فیصله دادن به آن را با چالش روبرو می کند. از این رو می توان گفت خروج رژیم صهیونیستی و آمریکا از یونسکو بازتابی از تداوم سیاست اشغالگری و تبعیض آمیز در قبال فلسطینیان است.

مقام های رژیم صهیونیستی نگرانند که با ثبت هویت اصلی مناطق فلسطینی در نهادهای جهانی، پروژه این رژیم در مرگ تدریجی هویت فلسطینی این مناطق با چالش روبرو شود.