سازمان ملل توجهی به اجرای توافق صلح سوئد ندارد

22 آذرماه طرف های یمنی پس از یک هفته مذاکره در شهر استکهلم سوئد، درباره آتش بس در شهر الحدیده و بنادرالصلیف و عین عیسی و خروج نیروهای خود از این مناطق به توافق رسیدند. اما پس از گذشت سه هفته از این توافق، ائتلاف سعودی ضمن تداوم حملات خود به الحدیده و نقض مکرر آتش بس در این شهر، هنوز طبق توافق به دست آمده، نیروهای خود را از الحدیده خارج نکرده است.

شورای محلی الحدیده امروز چهارشنبه با برگزاری نشستی آخرین تحولات مربوط به تاخیر افتادن اجرای توافق صلح سوئد را بررسی کرد.

اعضای این شورا با اعلام اینکه سازمان ملل به سازو کار مشخص شده برای اجرای توافق صلح سوئد التزامی ندارد، تاکید کردند که تنها 7 روز به ضرب الاجل تعیین شده برای اجرای نهایی توافق باقی مانده است.

در صورت اجرایی نشدن توافق و شکست آن، مسئولیتش بر عهده سازمان ملل خواهد بود که ضامن اجرای این توافق است.

این شورا تاکید کرد که ائتلاف سعودی هنوز اقدامی برای عقب راندن نظامیان خود از شهر الحدیده و بنادر آن طبق توافق، انجام نداده است.

این در حالی است که ارتش و کمیته های مردمی روز شنبه در چارچوب اجرای توافق، نیروهای خود را از الحدیده خارج کردند.

شورای محلی الحدیده ضمن خواستار تحت فشار قرار دادن ائتلاف سعودی برای اجرای گام نخست توافق صلح سوئد شد، از دبیر کل و فرستاده ویژه آن در امور یمن نیز خواست تا به سرعت وارد عمل شوند.

اعضای این شورا از کمیته بین المللی ناظر بر آتش بس نیز خواست که به مسئولیت های خود برای اجرای آتش بس و خروج نظامیان ائتلاف عربی از مناطق مورد توافق طبق قطعنامه 2451 شورای امنیت عمل کند.

سخنگوی ارتش یمن اعلام کرد که ائتلاف سعودی در 48 ساعت گذشته، 191 بار آتش بس در الحدیده واقع در غرب کشور را نقض کرده است.

تاکنون چندین بار برای پایان دادن به جنگ یمن تحرکاتی صورت گرفته اما هر بار با کارشکنی عربستان و متحدان آن به بن بست رسیده است. نخستین نشست صلح دی سال 1394 در ژنو بدون هیچ نتیجه ای پایان یافت.