ترامپ: سوریه کشور خاک و مرگ است، آن را نمی‌خواهیم

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در نشست کابینه خود در کاخ سفید بار دیگر با تاکید بر تصمیم خارج کردن نیروهای نظامی این کشور از سوریه، آن (سوریه) را کشور خاک و مرگ نامید.

رئیس جمهور آمریکا مدعی شد: سوریه خیلی وقت پیش از دست رفته است. ما درباره یک ثروت عظیم حرف نمی‌زنیم. ما درباره خاک و مرگ حرف می‌زنیم. ما در حال خروج از سوریه هستیم. ما سوریه را نمی‌خواهیم.

همزمان ترامپ اعلام کرد علی‌رغم خروج نیروهای نظامی آمریکا از سوریه، واشنگتن آماده حمایت از نیروهای کُرد در این کشور است. ترامپ همچنین بدون آنکه به صراحت درباره زمان دقیق خروج نیروهای آمریکایی از سوریه حرفی بزند، گفت نیروهای این کشور طی یک دوره زمانی از این کشور خارج خواهند شد. رئیس جمهور آمریکا همچنین مدعی شد که او هیچگاه برنامه زمانی چهارماهه را برای خروج نظامیان این کشور از سوریه مشخص نکرده است.

اظهارات ترامپ در حالی منتشر شد که چند روز پیش روزنامه نیویورک تایمز به نقل از دو مقام ناشناس دولتی آمریکا گزارش داد ترامپ به  وزارت دفاع این کشور (پنتاگون) فرصتی چهار ماهه برای خروج نظامیان این کشور از سوریه داده است. این مقامات آمریکایی با اشاره به نشست ترامپ با ژنرال پل لاکامرا، فرمانده عملیات نظامی ضد داعش، اعلام کردند که وی با افزایش فرصت خروج نظامیان این کشور از یک به چهار ماه موافقت کرده است.

ترامپ در پیامی توییتری پس از این تصمیم نوشت: «اگر هر کس غیر از دونالد ترامپ آن کارهایی که من در سوریه انجام دادم را می کرد، از او به عنوان قهرمان ملی یاد می کردند. داعش تقریبا از بین رفته است، ما به آرامی در حال بازگرداندن سربازانمان به خانه هستیم تا در کنار خانواده هایشان باشند و در عین حال با باقی مانده های داعش هم می جنگیم.»

این پیام توئیتری پس از آن منتشر شد که کاخ سفید در 19 دسامبر سال گذشته میلادی اعلام کرد نزدیک به 2 هزار نیروی نظامی آمریکا طی ماه‌های آینده از سوریه خارج خواهند شد. اقدامی که به ادعای رئیس جمهور آمریکا به این حقیقت برمی‌گردد که نیروهای آمریکایی وظیفه خود در سوریه، یعنی نابودی داعش، را به انجام رساندند. این تصمیم ترامپ با انتقادات بسیاری در داخل آمریکا مواجه شد و منجر به استعفای جیمز متیس، وزیر دفاع آمریکا و برت مک‌گرک، نماینده ویژه رئیس جمهور این کشور در ائتلاف بین‌المللی از سمت خود شد.