ترکیه اظهارات وزیر خارجه آمریکا را محکوم کرد

وزارت امور خارجه ترکیه به سخنان دیروز وزیر امور خارجه آمریکا واکنش داد و آن را شدیدا محکوم کرد.

خبرگزاری آناتولی ترکیه جمعه (۱۴ دی) به نقل از وزارت خارجه این کشور گزارش داد که ترکیه «به شدت» اعلام شبه نظامیان کُرد موسوم به «یگان‌های مدافع خلق» (ی.پ.گ) به عنوان شرکای آمریکا در مقابله با گروه تروریستی داعش را محکوم می‌کند.

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا دیروز (پنجشنبه) در گفت‌وگو با شبکه آمریکایی «News Max» گفت که «دولت آمریکا بعد از خروج از سوریه اطمینان حاصل خواهد کرد که نیروهای ترکیه، کردها را قتل عام نمی‌کنند.» او  همچنین گفته بود: «همه اینها هنوز بخشی از مأموریت آمریکا هستند.» 

سخنگوی وزارت خارجه ترکیه در واکنش به این اظهارات پامئو گفت: «ترکیه به نظارت بر حمایت از حقوق کردهای سوریه ادامه خواهد داد».

ایالات متحده آمریکا همزمان با تشکیل ائتلاف بین‌المللی ضد داعش در سال ۲۰۱۴ دست به حمایت تسلیحاتی و لجستیکی از شبه نظامیان کرد سوریه زد و در کنار حمایت از «یگان‌های مدافع خلق کُرد» که ترکیه آن را شاخه نظامی گروهک تروریستی «پ.ک.ک» می‌داند، شبه نظامیان غالبا کُرد «نیروهای دموکراتیک سوریه» را ایجاد کرد.

ترکیه نزدیک به یک ماه است که از آمادگی خود برای عملیات نظامی علیه شبه نظامیان کرد سوریه که آن‌ها را تهدیدی برای امنیتی ملی خود می‌داند، خبر داده است. با این حال این عملیات بنا به دلایل نامعلومی بارها به تعویق افتاده است.

همزمان با آمادگی ترکیه برای عملیات در شمال سوریه، آمریکا نیز اعلام کرده است که قصد دارد تمامی نیروهای نظامی خود در سوریه را که چیزی بالغ بر ۲۰۰۰ نفر است، خارج کند. واشنگتن می‌گوید خروج این نیروها در بازه زمانی چهار ماهه تا شش ماهه اتفاق خواهد افتاد.