انگلیس، روسیه را به گروکشی متهم کرد

هانت افزود که امکان دسترسی کنسولی به وی فراهم‌شده اما با توجه به تابعیت دوگانه انگلیسی – آمریکایی ولان 'ایالات‌متحده آمریکا این پرونده را پیگیری می‌کند'

روابط عمومی سرویس امنیت فدرال روسیه دوشنبه گذشته اعلام کرد که نیروهای امنیتی این کشور «پاول ولان» را حین انجام فعالیت‌های جاسوسی بازداشت کرده‌‌اند. بااین‌حال خانواده او می‌گویند او بی‌گناه است و برای شرکت در یک مراسم عروسی به روسیه سفرکرده است.

«مایک پمپئو» وزیر امور خارجه آمریکا از روسیه خواسته تا علت بازداشت «ولان» را توضیح دهد و فوری او را آزاد کند. گزارش‌ها حاکی است که سرویس امنیت فدرال روسیه برای ولان پرونده قضایی تشکیل داده اما جزئیات اتهام وی هنوز مشخص نیست. مجازات جاسوسی در روسیه بین 10 تا 20 سال حبس دارد.

منابع انگلیسی می‌گویند که روسیه «ولان» را برای آزادی «ماریا بوتینا» گروگان گرفته است. بوتینا روسی به‌تازگی در آمریکا اعتراف کرد که از طریق همکاری با سرویس‌های اطلاعاتی کشورش تلاش کرده تا به حلقه نزدیکان «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا نزدیک شود. این در حالی است که مسکو چنین اتهامی را رد کرده و می‌گوید که سرویس‌های اطلاعاتی آمریکا این فرد را تحت‌فشار قرار داده‌اند.

هانت که در سفری سه‌روزه به آسیا رفته است، در گفت‌وگو با اسکای نیوز افزود: ما در این دوره درباره علت بازداشت ولان هیچ احتمالی را رد نمی‌کنیم. اما موضع ما بسیار مشخص است. افراد نبایستی به‌عنوان ابزاری برای اعمال فشار سیاسی استفاده شوند.

وزارت امور خارجه آمریکا نیز اعلام کرد که جان هانتسمن سفیر آمریکا در روسیه چهارشنبه گذشته با ولان در زندان دیدار کرده و متعاقباً با خانواده او صحبت کرده است.

ولان 48 ساله مدیر یک شرکت آمریکایی درزمینه قطعات یدکی خودرو موسوم به بورگ‌وارنر است. او پیشتر افسر پلیس و کارمند نیروی دریایی آمریکا بود که در سال 2008 به اتهام های مربوط به دزدی از کار برکنار شد.

منابع خبری روسی می‌گویند: او فایلی را دریافت کرده که حاوی نام تعدادی جاسوس بوده است. چنانچه جرم او ثابت شود منابع انگلیسی پیش‌بینی می‌کنند 20 سال حبس برای او در نظر گرفته خواهد شد.

همچنین روابط دیپلماتیک میان لندن و مسکو طی یک سال گذشته پس از مسمومیت جاسوس پیشین روس در انگلیس به‌شدت تیره شده است. دولت انگلیس، مسکو را به مسمومیت سرگئی اسکریپال با ماده 'نوویچوک' ساخت روسیه متهم و به‌موجب آن 23 نفر از دیپلمات‌های این کشور را اخراج کرد. روسیه نیز که هرگونه دخالت در این حادثه را رد کرده، 23 نفر از دیپلمات‌های انگلیسی را از خاک این کشور اخراج کرد.

اسکریپال متهم بود که هویت جاسوسان روس را در اروپا به سازمان جاسوسی‌ ام.آی.6 انگلیس گزارش داده است.