محمود عباس از معامله قرن پشیمان شد

معامله قرن یا توافق نهایی، طرحی به پیشنهاد دولت آمریکا و رژیم صهیونیستی و حمایت عربستان، برای پایان منازعه «اسرائیل» با فلسطین و مقدمه‌ای برای عادی‌سازی روابط عربی اسرائیلی است. در این طرح و مذاکرات بعدی، مسئله آوارگان با «وطن جایگزین» در خارج از فلسطین اشغالی حل و «حق بازگشت» آوارگان فلسطینی به کشورشان برای همیشه لغو می‌شود.

همچنین بر اساس طرح مذکور، دولت فلسطین در نوار غزه و صرفا در مناطق الف و ب و بخش‌هایی از منطقه ج کرانه باختری تشکیل و وضعیت نهایی قدس و بازگشت آوارگان به مذاکرات بعدی موکول می‌شود و در گام آخر، مذکرات «صلح» میان رژیم صهیونیستی و کشورهای عربی به رهبری عربستان سعودی آغاز می‌شود.

محمود عباس که به مصر سفر کرده است درباره معامله قرن گفت: پس از آنکه آمریکا، قدس را به عنوان پایتخت فلسطین اشغالی معرفی کرده دیگر چیزی وجود ندارد که بتوان بر سر آن مذاکره کرد.

با وجود ادعای رئیس تشکیلات خودگردان مبنی بر اینکه ارتباط تشکیلات خودگردان با تمام مسئولان آمریکایی قطع شده است اما به گفته گزارش‌های اسرائیلی، چندین دیدار میان مسئولان فلسطینی مانند «صائب عریقات» عضو ارشد مذاکره‌کننده فتح و «ماجد فرج» رئیس اطلاعات تشکیلات خودگردان با مقامات آمریکایی انجام شده است.

محمود عباس حل مسأله فلسطین را از سه مسیر سیاسی، اقتصادی و امنیتی دانست و گفت نمی‌توان فقط یک مسیر را بدون مسیرهای دیگر پذیرفت و مسأله فلسطین به دلیل وجود سه طرف یعنی آمریکا، اسرائیل و حماس از مشکلات بسیار و سخت در رنج است و حتی اگر موضوع به لغو پیمان اسلو برسد تشکیلات خودگردان تسلیم نخواهد شد.