پیشنهاد جدید ژاپن به روسیه

یک نشریه ژاپنی به نقل از منابع خبری خود نوشته است که دولت ژاپن ممکن است به روسیه مسئله صرف‌نظر کردن از حقوق متقابل درخواست هرگونه جبران خسارات در رابطه با حق حاکمیت بر جزایر کوریل جنوبی را پیشنهاد بدهد.

بر اساس اطلاعات نشریه «Yomiuri»، انتظار می‌رود که چنین پیشنهادی در جریان دور بعدی مذاکرات صلح بین دو کشور مطرح شود. به گفته یک مقام آگاه دولتی، سند مربوط به این موضوع ممکن است بطور همزمان با پیمان صلح بین ژاپن و روسیه،امضاء شود. توافقات مضاعف در این رابطه می‌تواند به حل و فصل نهایی اختلافات توکیو و مسکو و تقویت روابط دوجانبه کمک کند.  

تا همین اواخر دولت ژاپن تاکید داشت که جزایر کوریل جنوبی از زمان جنگ جهانی دوم به اینطرف «در اشغال» روسیه قرار داشته و توکیو کاملا حق دارد تا از مسکو به خاطر سالها اشغال خاک این کشور طلب جبران خسارت کند. در حال حاضر ‌ ژاپن به این نتیجه رسیده که چنین ادعایی ممکن است روند مذاکرات دوجانبه درباره انعقاد پیمان صلح را دشوار سازد.

"شیزو آبه" نخست وزیر ژاپن روز گذشته وعده داد که از تمامی توان خود استفاده خواهد کرد تا مذاکرات صلح با روسیه به انعقاد پیمان صلح منجر شود. به گفته وی، این رخداد، «نقطه عطفی» در تاریخ اختلافات ارضی بین دو کشور خواهد بود.

شینزو آبه پیش از این گفته بود که موضوع تعلق جزایر کوریل جنوبی نمی‌تواند بدون در نظر گرفتن دیدگاه ساکنین آن حل و فصل شود. به عقیده وی، امضای پیمان صلح با روسیه، به نفع آمریکا نیز خواهد بود.

"فرانتس کلینتسویچ" عضو ارشد کمیته دفاع و امنیت شورای فدراسیون (سنای) روسیه به تازگی بار دیگر تاکید کرده است که بخش جنوبی جزایر کوریل نمی تواند به طرف ژاپنی تعلق بگیرد، چرا که در این صورت مرزهای قانونی روسیه نقض شده و امنیت این کشور در معرض خطر قرار می‌گیرد.