به گزارش افکار نیوز به نقل از فارس، روزنامه صهیونیستی "یدیعوت آحارونوت" در گزارشی از توافق جدید میان دولت آمریکا و شیخ "حمد بن خلیفه آل ثانی" خبر داد.

بر اساس این گزارش، دولت آمریکا به ریاست باراک اوباما توافقنامه ای با هدف اعمال فشار بر کشورهای عربی و به منظور امتیاز گرفتن از آنان با دولت قطر به امضا رسانده است و از سوی دیگر از دوحه خواسته است که با گسترش روابط خود با حزب الله زمینه را برای مشخص شدن و کشف مکان اقامت " سید حسن نصرالله " دبیر کل حزب الله از طریق ماهواره‌ها را فراهم سازد.

خبرگزاری النخیل عراق نیز در گزارشی به درج مفاد توافقنامه امضاء شده میان دو طرف اشاره کرده است که در پی می‌آید.

۱ - پروژه‌های مربوط به ایجاد باشگاه‌ها، ورزشگاه‌ها و تاسیسات ورزشی که دولت قطر بدلیل میزبانی جام جهانی سال ۲۰۲۲ قصد دارد، اجرایی کند در انحصار دو شرکت آمریکایی " مودیو کونستر اکشن سیستم " و " استار جوزف " است.

۲ - آمریکا حق دارد که سرمایه‌گذاری‌های جدیدی در دو بخش نفت و انرژی در قطر انجام دهد و این اقدام با تسهیلات ویژه‌ای از سوی قطر انجام خواهد شد.

۳ - آمریکا مجاز است که بطور غیرمشروط در عرصه اطلاع‌رسانی طی مدت برگزاری جام جهانی فعالیت داشته باشد و تمام تجهیزات پیشرفته اطلاع‌رسانی نیز دو سال پیش از آغاز جام جهانی یعنی در سال ۲۰۲۰، نصب خواهند شد.

در این گزارش آمده است که در توافق صورت گرفته و امضاء شده میان واشنگتن و دوحه، چند بند دیگر آورده شده که هیچ ارتباطی با جام جهانی ندارند و شامل موضوعات سیاسی مختلف بویژه مسائل خاورمیانه هستند که عبارتند از:

۱ - قطر از طریق تماس‌های مستقیم و ویژه با سوریه، لبنان و ترکیه تلاش کند تا جایگاه رهبری خود در منطقه را تقویت کند و این اقدام شامل روابط مستقیم دوحه با حزب‌الله لبنان، جنبش حماس و جهاد اسلامی نیز می‌شود.

۲ - متقاعد کردن رهبران سوریه به ضرورت توقف حمایت از سازمان‌های تروریستی با اجرای طرح‌های مهم و تاثیرگذار در سوریه و اشتغال زایی برای تعداد زیادی از مردم سوریه در پروژه‌های اقتصادی به منظور جلب محبت ملت سوریه برای امیر قطر.

۳ - تداوم حمایت از جنوب لبنان از طریق تداوم ساخت و ساز و عمران و آبادانی در این منطقه و اجرای طرح‌های ساختمان‌سازی و سرمایه‌گذاری‌های متعدد به منظور نزدیک شدن امیر قطر به حزب‌الله و تلاش برای پی بردن به مقرهای استقرار دبیرکل حزب الله لبنان. امیر قطر باید در این مسیر تلاش کند تا هدایایی بسیار ساده به دبیرکل حزب‌الله بدهد و این خود زمینه‌ای می شود برای مشخص کردن مقر استقرار " سید حسن نصرالله " از طریق ماهواره‌ها.

۴ - اعمال فشار بر ترکیه و بویژه " اردوغان " برای تحریم سوریه و سپس بطور تدریجی باید تلاش شود تا میان دو دولت پرونده ویژه‌ای مربوط به کردهای سوریه تشکیل شود. سوریه نیز از کردها حمایت می‌کند و این ادعا با اطلاعاتی که بزودی کاخ سفید در اختیار امیر قطر می‌گذارد او نیز باید از این اطلاعات برای اعمال فشار بر ترکیه درباره موضوع کردهای ترکیه و سوریه استفاده ‌کند.

۵ - حمایت مالی از رئیس‌جمهوری عراق برای ایفای نقشی جدی در این کشور و درنتیجه نقش فعال آمریکا بر اساس اصولی که چارچوب آن بعدها به قطر اعلام خواهد شد.

۶ - عدم دخالت در امور داخلی لبنان. نقش دوحه در این میان صرفا کسب حمایت و تایید ساکنان جنوب لبنان است که در بند ۳ این توافق آمده است.

۷ - فعالسازی نقش شبکه " الجزیرة " برای پوشش دادن تمام پرونده‌های حساس در سراسر کشورهای عربی بر اساس طرح‌هایی که از سوی رسانه‌های آمریکایی متخصص به این شبکه خبری اعلام می‌شود.

۸ - اقدامات رسانه‌ای برای ایجاد هرج و مرج در وطن عربی از طریق بهره‌برداری از پرونده‌های فساد موجود در دولت‌های عربی بویژه سوریه و تحریک شهروند عرب برای ایجاد تغییر.

۹ - تلاش برای گسترش فعالیت‌‌های رسانه‌ای قطر بویژه فعالیت شبکه الجزیره از طریق کانال‌های اطلاع‌رسانی جدید یا شبکه‌های رادیویی در کشور‌های عربی مختلف.

۱۰ - تلاش برای حمایت از پرونده‌های مربوط به کشورهای حاشیه خلیج[فارس] به منظور تقویت این دولت‌ها در مقابل ایران و تاسیسات هسته‌ای این کشور.

۱۱ - تلاش برای ایجاد روابط متمایز با دولت‌های آمریکای لاتین به منظور تحقق اهداف و اجرای طرح‌هایی که در ادامه به امیر قطر ابلاغ خواهد شد.

۱۲ - حمایت از گروه‌هایی که به نظر می‌رسد در وطن عربی و خاورمیانه مورد ظلم قرار گرفته‌اند مثل حمایت از اهل تسنن در بحرین، کردها در ترکیه، ارمنی‌ها در سوریه، دروزی‌ها در لبنان با استفاده از پول و حمایت رسانه‌ای از مسائل و مطالبات آنها.

اما مطالبات اقتصادی که آمریکا در این توافق‌نامه برای خود اختصاص داده و از قطر برای تحقق آنها انتظار دارد که تلاش کند، به شرح زیر است.

۱ - تاثیر و نفوذ در فعالیت اوپک از طریق کنترل تولید نفت و منابع نفتی از قطر و خلیج[فارس].

۲ - امضای توافق‌نامه‌های مالی بزرگ با دولت‌های عربی به منظور سیطره بر اراضی و بخش‌های اقتصادی مهم دولت‌های عربی و خاورمیانه و استفاده از این امکانات برای انجام جاسوسی‌ در هنگام اجرای این طرح‌ها.

۳ - امضای چندین قرارداد مربوط به بخش هواپیمایی و نیز چندین توافقنامه طولانی مدت در بخش گردشگری با دولت‌های اروپایی به منظور سیطره یافتن بر مراحل پیشرفته ترافیک هوایی میان دولت‌های حوزه خلیج[فارس] و کشورهای اروپایی.

۴ - تلاش جدی برای امضای توافقنامه‌های مختلف مربوط به بخش نفت و انرژی با ایران در قطر…این اقدام صرفا به منظور گرفتن برگه‌هایی برای بهبود روابط با ایران صورت می‌گیرد.

۵ - واشنگتن ملزم است که مبالغ مالی لازم برای اجرای برخی از بندهای این توافقنامه بویژه بندهای مربوط به لبنان، سوریه و ایران را در اختیار دوحه قرار دهد.

بنا بر این گزارش، در این توافقنامه یک بند خطرناک نیز وجود دارد که عبارت است از:

آمریکا حق دارد که این توافقنامه را در هر زمانی که به او ثابت شود، قطر نقش مناسب و مطلوبی را برای اجرای بندهای آن ایفا نمی‌کند، لغو کند. در نتیجه بر فیفا فشار خواهد آورد تا میزبانی قطر برای جام جهانی ۲۰۲۲ را لغو کند. همچنین آمریکا می‌تواند بندهای دیگری را در مرحله بعدی در قبال پرداخت مبالغ مالی مورد توافق میان واشنگتن و دوحه به این توافقنامه اضافه کند. در این صورت آمریکا مبالغ مورد نظر را به حساب همسر امیرقطر " موزه " در سوئیس واریز خواهد کرد.