وزیر دفاع سابق آمریکا: سیاست ما درباره سوریه کاملا اشتباه است

چاک هیگل، وزیر دفاع سابق آمریکا در مصاحبه با این شبکه گفت: «سیاست ما درباره سوریه کاملا اشتباه است.»

مجری شبکه پرسید: «نظر شما درباره سیاست‌های پر نوسان و متغیر دولت ترامپدرباره سوریه در چند روز اخیر چیست؟ اول رئیس جمهور اعلام کرد نظامیان آمریکایی هرچه سریعتر به کشور بازخواهند گشت و آنگاه بازگشت آن‌ها را مشروط اعلام کرد! نظر شما چیست؟»

هیگل در پاسخ به این سئوال گفت: «اول از همه باید بگویم که رئیس جمهور سیاست خارجی چگونگی ایجاد آن منافع و تبعات آن و وضع متحدان ما را درک نمی‌کند. به نظرم در این رابطه می‌توان بهترین دلیل را سیاست وی در رابطه با سوریه دانست. سیاست وی در این رابطه گیج کننده، نامنظم و خطرناک در یکی از مناطق بی ثبات جهان است.»

چاک هیگل افزود: «او ابتدا تصمیم خود را گرفت و او این تصمیم را در توئیتر اعلام کرد و با کارشناسان امنیت ملی خود مشورت نکرد و با متحدان خود مشورت نکرد تبعات آن تصمیم بسیار زیاد خواهد بود. او به خوبی در دو هفته گذشته این وضع را دید. اقدام وی وحشتناک بود. ما باید بهترین راه را برای یافتن راه حلی سیاسی می‌رفتیم. ما باید در راستای اهداف راهبردی خود حرکت می‌کردیم. او باید به خوبی این موضوع را بررسی می‌کرد که ما هجده سال در افغانستان و پانزده سال در عراق حضور داشته ایم. اگر او این اقدام را بدون مشورت با متحدان مان در منطقه صورت دهد به منزله ناکامی است.»

هیگل ادامه داد: «او این موضوع را درک نکرد. ما شاهد سفر رقت بار جان بولتون به ترکیه بودیم. اردوغان حتی با او دیدار و صحبت هم نکرد. اگر آمریکا قرار است از جایی عقب نشینی کند باید با دقت این کار را انجام دهد. به نظرم این اقدام وی گیج کننده بود و او باید درباره این موضوع مهم با متحدان مان مشورت می‌کرد.»

وی در ادامه در پاسخ به این سوال مجری شبکه که پرسید: وضع کنونی موقعیت آمریکا در جهان چگونه است، گفت: «موقعیت کنونی آمریکا در جهان به گونه‌ای است که به ناکجا آباد می‌رود. ما در دو سال ریاست جمهوری ترامپ پسرفت داشته ایم. او در سازمان ملل گفت، اولویت نخست ما آمریکا است. او این موضوع را به متحدان ما در ناتو نیز گفت.»

چاک هیگل افزود: «او به دنبال بازنگری در همه پیمان‌های تجاری کشور است. این به منزله یکجانبه گرایی در جهان چندجانبه گرا است. این بسیار بسیار خطرناک است و زمانی که من با اردوغان در پاییز سال ۲۰۱۵ دیدار کردم او به من گفت، کرد‌ها تهدید شماره یک ترکیه هستند. اگر شما به آن‌ها بگویید که داعش تهدید نخست شماست آن‌ها نمی‌پذیرند و ارزیابی خود را قبول دارند. تنها راه ما همکاری با ترکیه برای یافتن راه‌های دیگر است تا بتوانیم از کرد‌ها محافظت کنیم.»

وزیر دفاع سابق آمریکا در ادامه در پاسخ به این سئ وال مجری شبکه که پرسید چرا دولت اوباما در آن زمان تدابیر درستی را درباره سوریه به کار نگرفت؟ آیا این اقدامی اشتباه نبود؟ گفت: «بله این اقدام اشتباه بود و به نظرم این اشتباهی بزرگ بود. این بزرگترین اشتباه سیاست خارجی دولت اوباما بود و ما ماه‌ها در این رابطه با هم دیدار کردیم، اما به نتیجه نرسیدیم. این موضوع به روسیه و دیگر کشور‌ها این پیام را داد که حرف‌های رئیس جمهور آمریکا خوب نیستند و به روس‌ها این پیام را داد که شما می‌توانید سوریه را داشته باشید. این اقدامی خطرناک بود.»

هیگل گفت: «زمانی که من پنتاگون را در فوریه سال دو هزار و پانزده ترک کردم اختلاف نظراتی با دولت درباره سوریه داشتم. من مطالبی را در نیویورک تایمز خواندم که در آن کری و سوزان رایس و دیگر اعضای دولت اعلام کرده بودند که ما یک سیاست خارجی شفاف درباره سوریه نداشتیم. بار‌ها متحدان مان در ناتو و شرکای مان در منطقه می‌گفتند که سیاست شما چیست؟ شما می‌خواهید که چه کاری انجام دهید؟ ما یک سیاست واقعی نداشتیم. بله این یک اشتباه اساسی بود.»

وی افزود: «آمریکایی‌ها از جنگ‌های طولانی دفاع نمی‌کنند. ما شاهد جنگ‌هایی طولانی در خاورمیانه (غرب آسیا) بوده ایم و این منطقه تا این حد بی ثبات نبوده است. ما هجده سال است که در افغانستان هستیم. وضع افغانستان بدتر از هر زمان دیگری است. اشتباهی که هم اکنون ترامپ انجام داده است این است که در زمانی که ما روی یک راه حل دیپلماتیک کار می‌کنیم و تلاش می‌کنیم که نمایندگان ما با طالبان ملاقات کنند آنگاه او از عقب نشینی نیرو‌ها صحبت می‌کند. این زمانی نیست که درباره عقب نشینی صحبت کرد. دموکرات‌ها و جمهوری خواهان کنگره نظر مرا دارند. به نظرم ترامپ اوضاع را بدتر کرده است. او شانس رسیدن به راه حل دیپلماتیک را از بین برده است.»