لغو قرارداد تسلیحاتی کرواسی با رژیم صهیونیستی

کرواسی در واکنش به انصراف رژیم صهیونیستی از فروش 12 فروند هواپیمای اف-16 به این کشور، تصمیم گرفت قرارداد تسلیحاتی خود را با تل آویو که نیم میلیارد دلار ارزش دارد، لغو کند.

به نقل از روزنامه سعودی الشرق الاوسط، آندره پلنکوویچ، نخست وزیر کرواسی، اعلام کرد انصراف اسرائیل از فروش 12 فروند هواپیمای اف- 16 ساخت آمریکا به این کشور را درک می کند، اما با این حال تصمیم گرفته است نه تنها معامله خرید هواپیماها، بلکه دیگر موارد مندرج در قرارداد امضاء شده بین زاگرب و تل‌آویو را لغو کند؛ قراردادی که شامل فروش سلاح ها و مهمات ساخت اسرائیل به کرواسی می شود و بدین ترتیب اسرائیل با لغو این توافقنامه، معامله ای به ارزش نیم میلیارد دلار را از دست داد.

«اودی آدم»، مدیر کل وزارت امنیت اسرائیل، روز جمعه به سفر خود به کرواسی پایان داد و مراتب عذرخواهی رسمی رژیم صهیونیستی را به اطلاع مقامات ارتش کرواسی رساند و گفت اسرائیل به نخست‌‌وزیری بنیامین نتانیاهو و مقامات صنایع نظامی، تلاش‌های بسیار زیادی را برای امضای این قرارداد انجام دادند اما مخالفت قاطع آمریکا باعث انصراف اسرائیل از این قرارداد شد.

گفته می شود اسرائیل در مناقصه این قرارداد در ماه مارس برنده شد و بر اساس آن، قرار شد سلاح ها و مهمات خود از جمله تعدادی هواپیماهای جنگی دست دوم اسرائیلی را پس از به روز رسانی با فناوری های پیشرفته و مجهز شدن به سیستم های هدایت الکترونیکی ساخت سرزمین‌های اشغالی، به کرواسی بفروشد؛ اما، آمریکا به شدت به این قرارداد اعتراض کرد و پس از برگزاری مذاکرات دشوار در سطوح مختلف که با مشارکت بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، آویگدور لیبرمن، وزیر امنیت سابق و فرماندهان ارتش اسرائیل برگزار شد، پنتاگون با فروش هواپیماهای مذکور به شرط حذف سیستم های نوین الکترونیکی موافقت کرد. اما کرواسی با این شرط مخالفت کرد.

کرواسی تا روز گذشته -یعنی یازدهم ژانویه- به اسرائیل مهلت داد قرارداد مذکور را اجرایی کند در غیر اینصورت کل قرارداد لغو خواهد شد. با پایان یافتن این مهلت، مدیر کل وزارت امنیت رژیم صهیونیستی به مقامات کرواسی اطلاع داد که اسرائیل قادر به فروش هواپیماهای اف 16 که درباره آنها تعهد داده بود، نیست. وزارت دفاع کرواسی نیز با بیان اینکه موقعیت اسرائیل را درک می کند، در بیانیه ای اعلام کرد:«اسرائیل در قرارداد فروش 12 هواپیما به کرواسی، قادر نیست آمریکا را راضی کند».