نقطه ضعف ارتش صهیونیستی

این کمیسیونر سابق بخش شکایات سربازان ارتش عبری بلافاصله پس از بازنشستگی هفته گذشته خود شروع به برملا کردن اسرار مگوی این دستگاه نظامی پرطمطراق کرده و با ضعف‌های موجود، نسبت به شکست رژیم صهیونیستی در صورت ورود به هر گونه جنگ احتمالی در منطقه هشدار داد. ا

و فرماندهی نظامی اسرائیل را متهم کرده که با پنهانکاری ضعف‌ها و بحران بزرگ از منظر نیروی انسانی، ذخیره‌سازی سلاح و حفاظت از تانک‌ها و خودروهای زرهی مختلف در حال گمراه کردن افکار عمومی است. اسحاق بریک که چهارشنبه گذشته به دنبال اختلاف‌نظر با فرماندهان عالی ارتش رژیم صهیونیستی بازنشسته شد، بلافاصله در گفت‌وگو با تلویزیون مرکزی اسرائیل پرده از فشل بودن ارتش این رژیم در یک جنگ واقعی برداشت، از جمله اینکه فاش کرد آنها در انتقال سریع نیروها به میدان درگیری عاجزند.

او گفت: «کاهش تعداد نیروهای نظامی و مدت خدمت سربازی مردان موجب ایجاد فاصله‌ای غیرقابل جبران میان ماموریت مورد نظر و تعداد نیروها شد». نخستین بار اواخر تابستان گذشته بود که نام بریک در رسانه‌های عبری‌زبان پیچید؛ زمانی که گزارش رسمی او برای فرماندهی ارتش رژیم صهیونیستی در ماه آگوست مبنی بر وجود نقص بسیار خطرناکی در روند تدارکات این ارتش و آماده نبودن آن برای جنگ پیش‌دستانه در منطقه رد شد. «گادی آیزنکوت» رئیس ستاد مشترک ارتش رژیم صهیونیستی که هدف اصلی انتقادات بریک بود گزارش مزبور را رد کرده و از آن زمان جنگ لفظی میان این دو در رسانه‌ها شکل گرفت.

کمیسیونر سابق بخش شکایات سربازان اسرائیلی که به واسطه جایگاهش بخوبی از نظرات نیروهای نظامی از نقایص ارتش باخبر شده، اشتباهات آیزنکوت در عدم تمرکز بر مدیریت، نظارت و پیگیری فعالیت‌های میدانی نظامی را مشکل اصلی دانسته و گفته است: «فرماندهان بزرگی در ارتش اسرائیل اعتراف کردند که وضعیت بد است اما از گفتن آن در ملأعام می‌ترسند. اگر الان جنگی رخ بدهد، آسیب و شکستی که به ما در جنگ اکتبر ۱۹۷۳ وارد شد در مقایسه با آسیب و شکستی که در این جنگ به ما وارد خواهد شد، چیز قابل ذکری نخواهد بود».

اشاره او به عملیاتی است که ارتش‌های عربی مصر و سوریه طی آن برای نخستین بار موفق شدند در یک کارزار نظامی مهم رژیم صهیونیستی را به طور نسبی شکست داده و بخش‌هایی از قلمرو تصرف‌شده‌شان توسط اسرائیلی‌ها در صحرای سینا و بلندی‌های جولان را باز پس گیرند. طبق برآورد بریک، رژیم اسرائیل در برابر 4 جبهه واقعی قرار خواهد داشت، زیرا کرانه باختری به منزله آتش‌فشانی فعال نشده تا این لحظه است که اگر منفجر شود، بر تمام جبهه‌ها تاثیر خواهد گذاشت.