سوریه با کردها مذاکره کرد

سوسان در یک نشست مطبوعاتی گفت که «کردها بخشی جدایی ناپذیر از ملت سوریه هستند. ما مطمئن هستیم که می توانیم بخشی از موضوعات دشوار را از طریق گفتگو حل و فصل کنیم و تا زمانی که گفتگو مبتنی بر اصل تمامیت ارضی سوریه و اتحاد ملت باشد، این امری تضمین شده است».

معاون وزیر خارجه سوریه در ادامه افزود: «گفتگو میان دمشق و کردها به دلیل عملیات تهاجمی و احتمالی ترکیه علیه نیروهای کُرد شدت یافته است».

چهارشنبه گذشته، «فیصل مقداد» معاون وزیر خارجه سوریه اعلام کرد که نظر به تعهدسپاری ترکیه در مورد راه اندازی یک عملیات علیه شبه نظامیان کرد، دمشق گفتگو با نیروهای کرد در شمال شرق سوریه را افزایش داده است. وی افزود که نسبت به چشم انداز این گفتگوها همچنان خوش بین است و فکر نمی کند که این مذاکرات در بن بست قرار گرفته باشد.

گفتنی است که در ماه دسامبر، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که ارتش این کشور آمادگی دارد که یک عملیات تهاجمی را علیه نیروهای کرد ساکن در ساحل شرقی رود فرات آغاز کند.

این در حالی است که «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا نسبت به حصول توافق مطلوب با ترکیه در خصوص کردهای سوریه ابراز امیدواری کرد. وی در این باره گفت: ما حق مردم ترکیه برای دفاع از کشورشان در مقابل تروریسم را به رسمیت می‌‌شناسیم، اما می‎دانیم آنهایی که تمام مدت در کنار ما جنگیدند، نیز شایسته محافظت هستند».

گفتنی است موضوع یگان‎های کردی مدافع خلق سوریه به یکی از اصلی‌‌ترین تنش‎های آنکارا- واشنگتن تبدیل شده است. در همین رابطه، «جان بولتون» مشاور امنیت ملی کاخ سفید خروج آمریکا از سوریه را به اخذ تضمین از ترکیه در برابر حفاظت از نیروهای مدافع خلق سوریه مشروط کرده بود.