نقشه داعش لو رفت

مکاتبات امنیتی میان دستگاه‌های اطلاعات کل و اطلاعات نظامی عراق، از طرح جدید گروه تروریستی داعش برای ایجاد یک گذرگاه امن میان سوریه و عراق حکایت می‌کند.

یک منبع آگاه و عالی‌رتبه عراق در گفت‌وگو با روزنامه سعودی «عکاظ» گفت، بر اساس این گزارش‌ها و اطلاعات به دست آمده از اعترافات برخی سرکرده‌های داعش، این گروه تروریستی یک طرح جامع برای انتقال درگیری‌های جاری در سوریه به عمق خاک عراق دارد و گزارش‌های امنیتی موجود نشان می‌دهد که مناطق مورد نظر داعش برای انتقال این درگیری‌ها، استان‌های «صلاح‌الدین» (شمال بغداد)، «الانبار» (غرب) و «نینوی» (شمال) است.

وی افزود: تاکنون شماری از عناصری داعش توانسته‌اند وارد عراق شوند. این افراد شهروندان عراقی بودند که در سوریه در حال جنگ بودند. ورود آنها به عراق ساده بود زیرا تحت پوشش آوارگان به عراق بازگشته‌اند.

در مکاتبات میان دستگاه‌های امنیتی عراق آمده است که جلوگیری از اقدام داعش برای باز کردن یک گذرگاه استراتژیک میان عراق و سوریه، نیازمند تدابیری امنیتی و نظامی است که در مقدمه آن، تغییر فرماندهان نظامی در مناطقی است که قرار شده، هدف درگیری‌های داعش قرار گیرد.

استفاده از پهپادهای اطلاعاتی در طول مرز سوریه، افزایش تیم‌های مبارزه با تروریسم، استقرار شمار بیشتری از نیروهای ارتش و الحشد الشعبی برای جلوگیری از ایجاد هرگونه شکاف در طول مرزهای مشترک با سوریه از دیگر اقدامات لازم در این مسیر است.

به گفته این منبع آگاه، در مکاتبات مذکور درباره انجام عملیات‌های احتمالی داعش در مناطق آزادشده هشدار داده شده اما هیچ اشاره‌ای به جزئیات این عملیات‌ها که نیازمند افزایش تدابیر امنیتی در این مناطق است، نشده است.

دهم ژوئن 2014 بود که داعش با پیشروی در شمال عراق، کنترل شهر موصل را به دست گرفت و به مرور مناطق مختلفی از عراق را اشغال کرد اما در نهایت پس از گذشت سه سال، نیروهای مشترک عراقی موفق به شکست نظامی این گروه تروریستی شدند و «حیدر العبادی» نخست‌وزیر وقت عراق، دهم دسامبر 2017 را «یوم النصر» و  پایان داعش را در عراق اعلام کرد اما مبارزه و تعقیب هسته‌های خاموش داعش همچنان در این کشور ادامه دارد.