ورود سنا به لغو تحریم‌ها علیه چند شرکت روس

چاک شومر، رهبر دموکرات‌های سنای آمریکا در یک بیانیه خبری گفت: به این نتیجه گیری رسیده‌ام که پیشنهاد وزارت خزانه داری آمریکا در لغو این تحریم‌ها ناقص و ناکافی است و سنا باید جلوی این اقدام اشتباه از سوی دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا را بگیرد و تحریم‌ها را حفظ کند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا ۲۰ دسامبر ۲۰۱۸ اعلام کرد که تحریم‌های اعمال شده آوریل علیه سه کمپانی روس مرتبط با اولگ دریپاسکا، یک اولیگارش روسی را بر می‌دارد؛ اقدامی که به نظر کم اهمیت کردن تحریم‌های شدید علیه مسکو به دلیل الحاق شبه جزیره کریمه در سال ۲۰۱۴ توسط این کشور می‌آید.

واشنگتن پس از لابی‌های دولت‌های اروپایی درباره این تحریم‌ها، اجرای آنها را به تعویق انداخت و مذاکرات با تیم دریپاسکا را برای برداشتن تحریم ها علیه دو کمپانی Rusal و En+ با شرط واگذاری کنترل کمپانی Rusal  آغاز کرد.

این تاجر روس که روابط نزدیکی با کرملین دارد، همچنین با پل مانافورت، مدیر سابق کمپین انتخاباتی ترامپ هم ارتباطاتی داشته است.

روز پنجشنبه، استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا تاکید کرد که دولت کنترل شدید خود را بر این کمپانی‌ها مرتبط با این تاجر روس و با وجود تصمیم برای لغو این تحریم‌ها همچنان حفظ می‌کند.

وی ادامه داد، اگر آنها به شرایط پایبند نمانند، با پیامدهایی چون اعمال مجدد تحریم‌ها روبه‌رو می‌شوند.

در همین حال، شومر نیز گفت با توجه به اینکه روابط بین این تاجر روس و مانافورت مشخص نیست و بررسی‌های رابرت مولر، بازرس ویژه رسیدگی به دخالت ادعایی روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ آمریکا هنوز به نتیجه نرسیده، باید تحریم‌ها سر جای خود باقی بماند.

تصویب قطعنامه رد تصمیم خزانه‌داری آمریکا به تایید مجلس نمایندگان و سنا نیاز دارد.