ساخت پایگاه تخصصی چین در کره ماه

آژانس فضایی چین روز دوشنبه چند هفته بعد از فرود ماه‌نورد این کشور بر روی سمت تاریک ماه اعلام کرد این کشور به دنبال این است تا پایگاهی بین المللی بر روی سطح ماه بسازد و احتمالا از فناوری چاپ سه بعدی برای ساخت تاسیسات آن استفاده خواهد کرد.

این آژانس ضمن اشاره به برنامه ریزی چهار ماموریت دیگر مرتبط با ماه تایید کرد تا اواخر سال، تحقیقاتی آغاز می‌شود تا نمونه‌هایی از قمر ماه به زمین آورده شود.

وو یانهوآ، معاون رئیس برنامه کاوش ماه در چین در یک کنفرانس خبری گفت در ماموریت‌های آینده، ماموریت اصلی آزمایش تجهیزات برای یک پایگاه تحقیقاتی بین المللی در سطح ماه خواهد بود.

وی گفت: «چین، آمریکا، روسیه و اروپا در حال گفتگو هستند تا یک پایگاه تحقیقاتی بر روی ماه بسازند. دانشمندان به دنبال این هستند تا ما بتوانیم از فناوری چاپ سه بعدی برای ساخت تاسیسات بر روی قمر ماه استفاده کنیم.»

چین با تبدیل شدن به اولین کشور در فرود آوردن یک ماه نورد بر روی سمت تاریک ماه در تاریخ سوم ژانویه، قدمی بزرگ  برای تبدیل شدن به یک ابرقدرت فضایی برداشته است. این ماهنورد که یوتو-۲ (Yutu-۲) نامید می‌شود روز پنجشنبه و پس از پنج روز فعالیت خود را از سر می‌گیرد.

وو ویرن، طراح ارشد برنامه کاوش ماه در چین درباره این موضوع گفت: «این اولین باری است که ما قادر هستیم تا ریشه و شکل طرف تاریک ماه و همچنین سن ماه را مورد مطالعه قرار دهیم.»

با موفقیت چین در این ماموریت، اداره ملی هوافضای چین در مورد برنامه هایش برای ماموریت‌های آینده مذاکره می‌کند. وو در ادامه صحبت خود گفت، تحقیق موسوم به چانگ-۵ (Chang'e-۵) که در ابتدا برای نیمه دوم سال ۲۰۱۷ و برای جمع آوری نمونه‌های ماه برنامه ریزی شده بود، تا پایان سال جاری آغاز خواهد شد.

وو افزود: «در ادامه این ماموریت، چین برنامه چانگ-۶ (Chang'e-۶) را که هدفش جمع آوری نمونه‌های قطب جنوب ماه و آوردن آن به زمین است، آغاز خواهد کرد. پس از آن نیز برنامه چانگ-۷ (Chang'e-۷) اجرا خواهد شد که «کاوشی جامع در قطب جنوب ماه» است و بر روی توپوگرافی، ترکیب مواد و محیط فضایی آن تحقیق خوهد کرد. در پایان ماموریت چانگ-۸ (Chang'e-۸) آغاز می‌شود که فناوری‌ها را آزمایش خواهد کرد و برای کشور‌ها برخی اکتشافات اولیه را انجام می‌دهد تا به طور مشترک و در آینده یک پایگاه تحقیقاتی در سطح ماه ساخته شود.»