نیویورک تایمز: پنتاگون از اقدامات بولتون نگران است

روزنامه آمریکایی، این در حالیست که با تصمیم کاخ سفید برای بیرون بردن نظامیان آمریکا از خاورمیانه، نفوذ واشنگتن در این منطقه کاهش می یابد.

روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از وزارت دفاع و مقام های بلندپایه واشنگتن، نوشته بود که سال گذشته(2018)شورای امنیت ملی ایالات متحده به دستور بولتون ازپنتاگون خواسته بود برای تهیه گزینه های نظامی در قبال ایران و قرار دادن آنها در اختیار کاخ سفید اقدام کند.
به نوشته این روزنامه،شلیک سه گلوله خمپاره درسپتامبربه محوطه سفارتخانه ایالات متحده در بغداد، جیمز متیس وزیر وقت دفاع و دیگر مقام های پنتاگون را به شدت نگران کرده بود.
بنابراین گزارش،پنتاگون در پاسخ به این درخواست، چند گزینه عمومی را آماده و ارایه کرده بود. اما متیس ودیگر فرماندهان ارتش آمریکا به این علت که این حمله(به اماکن دیپلماتیک آمریکا در عراق) اهمیت چندانی نداشته است، به شدت با اقدام تلافی جویانه مخالف بودند و بالاخره نیز موضع آنها پیروز شد.
نیویورک تایمز به نقل از یک مقام بلندپایه واشنگتن که در باره تصمیم های سیاست داخلی به شرط ناشناس ماندن سخن می گفت، افزود: چنین تهاجمی ممکن بود موجب آغاز درگیری مسلحانه شود و حتی بغداد را وادار کند از واشنگتن بخواهد نیروهایش را از عراق بیرون ببرد.
به نوشته نیویورک تایمز؛ بولتون 70 ساله تنها دشمن تندرو ایران در حلقه مشاوران ترامپ نیست و مایک پمپئو وزیر امور خارجه نیز در ژانویه 2019 با هشدار به ایران درباره پرتاب سه ماهواره به مدار در این جمع قرار می گیرد.
این مقام بلندپایه آمریکا افزود:پنتاگون وسازمان های اطلاعاتی ایالات متحده با تفسیر پمپئو از تهدید ناشی از پرتاب ماهواره های ایران به مدار زمین موافق نبوده اند.ظاهرا هدف وی از این سخنان، ایجاد جایگاه حقوقی برای اقدام دیپلماتیک، نظامی و یا پنهانی بوده است.درحالی که تهران از سال 2005 به این سو نیز از همین ماموریت های نه چندان گسترده فضایی، عمدتا برای مستقر کردن ماهواره هایی در مدار زمین استفاده کرده است.
به گفته یک مقام پیشین دولت آمریکا؛ پمپئو نیز مخالف طرح حمله به ایران پس از حمله به سفارتخانه آمریکا در عراق بوده است، هر چند وی در مصاحبه روز یکشنبه شبکه سی بی اس، از اظهارنظر در باره گزارش وال استریت ژورنال خودداری کرد.
وی به عنوان افسر سابق ارتش آمریکا، در عین حال که در هر مرحله از سفر دوره ای به خاورمیانه، از لزوم مقابله با تهران سخن گفته، اما به اقدام نظامی علیه ایران اشاره ای نکرده است.
پنتاگون با خودداری از اظهارنظر در باره درخواست بولتون برای تهیه گزینه های نظامی، اعلان کرد که وزارت دفاع به عنوان یک سازمان برنامه ریزی، گزینه های نظامی را برای رویایی با انواع تهدیدها به رئیس جمهوری پیشنهاد می دهد که شامل اقدامات بازدارنده در برابر تهدید های ایران و در صورت لزوم نشان دادن واکنش به تجاوز می شود.
نیویورک تایمز افزود:درحالی که پمپئو ضمن نظارت برمذاکرات هسته ای با کره شمالی، نقش اساسی در سیاست واشنگتن در برابر چین بر عهده گرفته، بولتون به عنوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید، تهران را در نقطه اصلی تمرکز خود قرار داده است. انتشار خبرهایی درباره تلاش های بولتون با انتشار فزاینده خبرهایی از تصمیم احتمالی تهران برای ترک توافق هسته ای (برجام) و یا دستکم تهدید به این اقدام، همزمان است.