تلاش‌ مخفی آمریکا ضد اسد لو رفت

 این روزنامه به نسخه‌ای از ایمیل محرمانه‌ای که از سفارت لبنان در واشنگتن به بیروت ارسال شده بود و دربردارنده موضع مخالف آمریکا درباره مشارکت سوریه در نشست اقتصادی کشور‌های عربی بوده است، دست یافت. در این ایمیل، لبنان در صورت مشارکت در بازسازی سوریه به اعمال تحریم تهدید شده است.

به گفته این روزنامه، آمریکا موضع‌گیری خود در قبال سوریه را به صورت رسمی و از راه‌های مختلفی به وزارت خارجه لبنان از جمله ارسال مستقیم نامه به بیروت یا ارسال نامه به سفارت این کشور ابلاغ کرده است.

عنوان ایمیل محرمانه‌ای که از سفارت لبنان در واشنگتن ارسال شده است: «رصد مواضع احتمال دعوت از سوریه برای مشارکت در نشست بیروت» بوده و در آن آمده است «دفتر لبنان در وزارت خارجه آمریکا پس از مراجعه کارمندش به وزارتخانه (وزارت خارجه آمریکا) به دنبال سوال ما، ایمیلی با این شرح برای ما فرستاد: لبنان و تمامی کشور‌های عضو اتحادیه عرب را به دعوت نکردن از سوریه ترغیب می‌کنیم همانگونه که از لبنان می‌خواهیم هیچ گامی در راستای تأمین منابع مالی نظام سوریه مثلا بازسازی این کشور برندارد؛ هر حمایت مالی از اسد (بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه) یا حامیان او مورد تحریم آمریکا قرار می‌گیرد».

بنابر اعلام این روزنامه، همانطور که تعلیق عضویت سوریه در اتحادیه عرب نیز سال ۲۰۱۱ همسو با منافع هیلاری کیلینتون، وزیر خارجه آمریکا در آن سال بود که به وسیله حمد بن جاسم آل ثانی، وزیر خارجه قطر اجرا شد، امروز هم عضویت مجدد این کشور در اتحادیه عرب طبق تصمیم آمریکا است.

الاخبار آخرین نشانه این دخالت‌های آمریکا را «برانگیختن» لبنان و کشور‌های عربی علیه سوریه و دعوت نکردن این کشور به نشست اقتصادی بیروت اعلام کرد. لبنان تنها برگزارکننده این نشست نیست بلکه به نمایندگی از اتحادیه عرب برای کشور‌ها دعوت نامه ارسال می‌کند.

با این حال یک منبع مسئول در وزارت خارجه لبنان اعلام کرد علت دعوت نکردن از سوریه نتیجه تصمیم آمریکا نیست و این مسأله‌ای عربی است.

این مقام افزود: اجرای دیدگاه واشنگتن برای ما الزام‌آور نیست و ما از تیم دیپلماتیک خود در واشنگتن نخواسته‌ایم که درباره موضع آمریکایی‌ها پیرامون این موضوع سوالی مطرح کند و ایمیل مذکور ممکن است اشتباه تنظیم شده باشد.

مسئله دومی که در این ایمیل اهمیت دارد تهدید آمریکا به اعمال تحریم علیه لبنان در صورت مشارکت در بازسازی سوریه است که همچنین از هشدار‌های رسمی این کشور به شخصیت‌های سیاسی لبنان در این خصوص حکایت دارد.

بر اساس گزارش روزنامه الاخبار، سخنان جبران باسیل، وزیر خارجه لبنان نشانی از این ندارد که می‌خواهد دستورات آمریکا را اجرا کند چرا که وی جمعه گذشته و حتی در دیدار با دیوید هیل، وزیر امور سیاسی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که لبنان با خفه کردن جنگ در سوریه در‌های باز‌ عربی را به روی خود بست و هم اکنون در زمان صلح خود را ملزم به بازسازی این کشور می‌داند.