واکنش آلمان و فرانسه به شکست طرح ترزا می‌ درباره برکسیت

 تارنمای خبری «مانی‌ کنترل» از واکنش مقامات ارشد آلمان در خصوص رای نیاوردن طرح ترزا می‌ در جلسه شب گذشته پارلمان انگلیس نوشت.

پس از آنکه در جلسه دیشب پارلمان انگلیس، طرح ترزا می، نخست‌وزیر این کشور، برای خروج از اتحادیه اروپا رای نیاورد، آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، در این خصوص امروز (چهارشنبه) گفت: «هنوز برای مذاکره فرصت داریم».

مرکل که در برنامه شبکه خبری «ان تی‌وی» صحبت می‌کرد، افزود: «ما در حال حاضر منتظر آن هستیم که ببینیم نخست‌وزیر انگلیس چه پیشنهادی خواهد داشت». وی در ادامه از رد شدن طرح ترزا می‌ در پارلمان انگلیس اظهار تاسف کرد و گفت: «بسیار متاسف شدم از اینکه مجلس عوام انگلیس شب گذشته این توافق را رد کرد. همانطور که نخست‌وزیر انگلیس اعلام کرد باور داریم که این موضوع به طرف انگلیسی بستگی دارد این که به ما بگوید پس از این چه اتفاقی می‌افتد».

صدراعظم آلمان اظهار داشت: «تا آنجا که ممکن است می‌خواهیم زیان را محدود کنیم و مطمئنا زیان در کار خواهد بود». او در ادامه تاکید کرد: «به همین دلیل است که ما همچنان به دنبال یک راه حل اصولی هستیم. اما برای شرایطی هم که این راه‌حل وجود نداشته باشد آماده هستیم».

رویترز نیز واکنش مقامات فرانسه را به رد شدن طرح ترزا می‌ منعکس کرد که گفتند اتحادیه اروپا برای اصول برکسیت هزینه نخواهد کرد. یک مقام دولت امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه، در خصوص رای نیاوردن طرح ترزا می‌ در پارلمان انگلیس گفت: این تصور انگلیسی‌ها که فکر کنند اتحادیه اروپا از برکسیت چشم‌پوشی خواهد کرد و ارفاق‌هایی قائل خواهد شد که اصول مهم آن را تضعیف می‌کند، اشتباه است.

این مقام ارشد فرانسه ادامه داد: «اگر این عقیده وجود داشته باشد که اتحادیه اروپا ابتدا جبهه قوی نشان داده است، اما وقتی به اصول مهم آن می‌رسد در واقع ضعیف و متزلزل عمل می‌کند، این عقیده اشتباه است. هیچ کس این را باور نمی‌کند و فکر نمی‌کنم خود ترزا می‌ نیز آن را باور داشته باشد».

وی افزود: هرگونه درخواست از سوی انگلیس مبنی بر گسترش ماده ۵۰ باید با برنامه باشد. یک راهبرد که به اصول اتحادیه اروپا احترام می‌گذارد، می‌تواند از سوی این اتحادیه تصویب شود. گسترش به خودی خود یک راه حل نیست، یک روش وجود دارد و باید این روش نتیجه یک برنامه باشد. این کار باید در روز‌های آتی در لندن صورت پذیرد؛ زیرا این بروکسل نیست که کار‌ها را مسدود می‌کند.

این مقام فرانسوی همچنین گفت: «همه گزینه‌ها با روی باز پذیرفته خواهد شد، البته تا زمانیکه آن‌ها اصول اتحادیه اروپا را محترم بشمارند. به ویژه یکپارچگی بازار واحد. اختلاف زیاد میان آرای مجلس عوام که طی آن طرح ترزا می‌ رد شد نشان داد تضمین‌های سیاسی بیشتر از سوی اتحادیه اروپا به تنهایی برای ایجاد تغییر در رای‌گیری جدید کافی نخواهد بود.»

او افزود نخست‌وزیر فرانسه با وزرای کابینه‌اش روز پنج شنبه نشستی خواهند داشت تا سناریوی «بدون توافق» را که در حال بررسی است به روز رسانی کنند و اگر لازم باشد سرعت آن را افزایش دهند.

پارلمان انگلیس سرانجام شب گذشته طرح ترزا می، نخست وزیر این کشور برای نحوه خروج از اتحادیه اروپا را با ۴۳۲ رأی مخالف در برابر ۲۰۲ رأی موافق رد کرد. این بزرگترین شکست ترزا می‌ در طول دوران نخست‌وزیری‌اش است. قرار بود انگلیس در تاریخ ۲۹ مارس رسما از اتحادیه اروپا جدا شود.