دلایل حمایت امریکا از اسراییل از دید چامسکی

«نوام چامسکی» بنیانگذار زبان شناسی نوین و استاد بازنشسته دانشگاه MIT آمریکا در نشستی در مورد علت حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی گفت.

چامسکی گفت: چرا آمریکا از اسرائیل حمایت می‌کند؟ خب یک تاریخچه‌ای وجود دارد و یکی از جالب‌ترین آن‌ها که در واقع برمی گردد به یک زمان بسیار دور. یک چیز که باید به یاد داشته باشیم این است که صهیونیسم مسیحی، یک نیروی پر قدرت است که به خیلی قبلتر از صهیونیسم یهودی برمی گردد.

وی افزود: به ویژه در انگلستان، صهیونیسم مسیحی یک نیروی قدرتمند در بین نخبگان انگلیسی بود. این بخشی از انگیزه آن‌ها برای بیانیه بالفور بود؛ به دلیل حمایت انگلیس از استعمار یهودی اسرائیل.

چامسکی در ادامه گفت: اگر شما برگردید به سال ۱۹۴۸ در واقع یک شکافی بین وزارت امور خارجه و پنتاگون در آمریکا درباره چگونگی واکنش به دولت جدید اسرائیل وجود داشت. وزارت امورخارجه، کامل عواقب تأسیس دولت جدید اسرائیل را نپذیرفت و درباره پناهندگان نگران بود و به دنبال حل مشکلات پناهندگان بود. از طرف دیگر پنتاگون، خیلی تحت تأثیر پتانسیل نظامی اسرائیل قرار گرفته بود.

این استاد آمریکایی در ادامه دلایل حمایت امریکا از اسرائیل به موفقیت‌های نظامی اسرائیل اشاره کرد و گفت: اسرائیل دومین نیروی نظامی بزرگ در منطقه بعد از ترکیه بود و یک پایگاه بالقوه برای قدرت آمریکا در منطقه بود.

چامسکی یادآور شد: این روند ادامه پیدا کرد من نمی‌توانم همه رکورد‌ها را بگویم. اما در سال ۱۹۵۸، زمانی که یک بحران جدی در منطقه وجود داشت، اسرائیل تنها دولتی بود که قویاً با انگلیس و آمریکا همکاری کرد و به این دلیل حمایت زیادی از دولت‌ها و در زمینه نظامی دریافت کرد. سال ۱۹۶۷ زمانی است که رابطه کنونی با اسرائیل، بهتر شکل گرفت. اسرائیل نقش یک سرویس اصلی را برای آمریکا، با تخریب ملی گرایی سکولار عرب، دشمن اصلی آمریکا، بازی می‌کرد.

استاد دانشگاه MIT آمریکا افزود: این روند تا همین الان ادامه پیدا کرد و سلاح‌های آمریکا در اسرائیل برای استفاده نیرو‌های آمریکایی، در اسرائیل جایگزین شد. یکی از چندین نشانه اینکه چگونه اسرائیل به عنوان یک پایگاه نظامی آمریکا محافظت شد، این است.

چامسکی گفت: رسانه‌ها می‌خواهند که از سیاست دولت با سوالات کوتاه و کم درباره حواشی، حمایت کنند. اما اساساً این سیاست را قبول کرده‌اند. به عنوان مثال مسئله دیگری را مطرح می‌کنند. حمله آمریکا به عراق را طرح می‌کنند. شما نمی‌توانید عبارت «حمله آمریکا به عراق» را در رسانه‌های آمریکا پیدا کنید.

وی اظهار داشت که صراحتاً، آمریکایی‌ها حمله کردند. یک تجاوز خشمگینانه بود. نسخه‌ای از محاکمه‌های نورنبرگ که یک جرم عظیم بین المللی تلقی می‌شد، بود. تمایل جامعه روشنفکری به جلو رفتن مانند یک گله، در حمایت از قدرت دولتی، قدرت خصوصی، فقط غافلگیر کننده است.

چامسکی در پایان گفت: ما روشنفکران دوست داریم که به خودمان به عنوان یک مخالف، منتقد، شجاع که مقابل قدرت می‌ایستد، فکر کنیم. کاملاً نادرست است: شما به رکورد تاریخی نگاه کنید که یک حاشیه کوچک است.