ترامپ پیشنهادش را برای اتمام تعطیلی دولت ارائه کرد

«دونالد ترامپ» پیشنهاد کرد در ازای موافقت نمایندگان دموکرات کنگره با تأمین بودجه ۵.۷ میلیارد دلاری برای ساخت دیوار حائل مرزی حاضر است محافظت‌های موقت از برخی مهاجران غیرقانونی را تمدید کند. 

ترامپ که در کاخ سفید سخنرانی می‌کرد گفت حاضر است حفاظت‌های موقت از واجدان دو برنامه مهاجرتی را برای سه سال تمدید کند. رئیس‌جمهور آمریکا گفت در ازای تأمین بودجه ساخت دیوار مرزی حفاظت‌ از واجدان  برنامه موسوم به «داکا» و واجدان «وضعیت حفاظت موقت» (TPS) را برای سه سال تمدید خواهد کرد.

برنامه «داکا» (تأخیر در اقدام در خصوص مهاجران کودک) یک سیاست مهاجرتی است که به برخی از افرادی که در کودکی به عنوان مهاجر غیرقانونی وارد آمریکا شده‌اند اجازه می‌دهد برای دو سال از هر گونه اقدام برای دیپورت مصون بمانند. 

دولت ترامپ اعلام کرده قصد دارد در چند مرحله اجرای این برنامه را متوقف کند. این دولت سپتامبر سال ۲۰۱۷ دستور دارد اجرای این برنامه برای ۶ ماه معلق شود، اما چند دادگاه با فرمان ترامپ مخالفت کرده‌اند. 

وضعیت حفاظت موقت هم اقامت موقتی است که به اتباع واجد شرایط برخی کشورهای معین که در آمریکا حضور دارند اعطا می‌شود. اتباع کشورهای درگیر جنگ یا بلایای طبیعی در صورتی که واجد دریافت این وضعیت شوند اجازه دارند برای مدت‌ معین در آمریکا زندگی و کار کنند.  

ترامپ بعد از ورود به کاخ سفید وضعیت حفاظت موقت را برای اتباع برخی کشورها از جمله هائیتی، هندوراس و السالوادور متوقف کرده است. 

پیشنهادات ترامپ، قبل از ارائه با مخالفت «نانسی پلوسی»، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا رو به رو شد. او در بیانیه‌ای قبل از سخنرانی ترامپ نوشت: «دموکرات‌ها امیدوار بودند رئیس‌جمهور سرانجام مایل به بازگشایی دولت و ورود به مذاکرات برای محافظت از مرزها است.»

در این بیانیه آمده است: «متأسفانه گزارش‌های اولیه نشان می‌دهند پیشنهاد ایشان مجموعه‌ای از طرح‌های قبلاً رد شده است که هر کدام از آنها غیرقابل قبول هستند و در کل آنها را نمی‌توان نشان‌دهنده حسن نیت برای برگرداندن اطمینان به زندگی مردم دانست.»

پلوسی اضافه کرده است: «بعید است که هیچ‌کدام از این پیشنهادات در مجلس نمایندگان به تصویب برسند و روی‌هم رفته می‌توان گفت که آنها شکست خورده‌اند.»