اذعان اسوشیتدپرس به پیشرفت‌ هسته ای ایران

به گزارش افکار نیوز به نقل از فارس، اسوشیتدپرس در گزارشی ضمن اذعان به پیشرفتهای سریع هستهای ایران، تصریح کرد که ایران به زودی هزاران سانتریفیوژ نسل جدید را در تاسیسات هستهای خود نصب خواهد کرد.

این سانتریفیوژهای جدید به مراتب بهتر و سریع‌تر از دستگاه‌های قبلی قادر به غنی‌سازی اورانیوم هستند.

خبرگزاری اسوشیتدپرس به نقل از برخی دیپلمات‌ها نوشته است که ایران هنوز تصمیم به نصب دستگاه‌های جدید در تاسیسات هسته‌ای فردو نگرفته و مشخص هم نیست که آیا چنین تصمیمی دارد یا نه؟

بر اساس گزارش فوق، تاسیسات فردو نماد تصمیم ایران برای پیگیری قاطع برنامه هسته‌ای خود است. اسوشیتدپرس ادعا کرده است که این تاسیسات می‌تواند برای مصارف غیرصلح‌آمیز نیز کاربرد داشته باشد.

این دیپلمات‌ها همچنین گفته‌اند که حتی سانتریفیوژهای کنونی ایران نیز از آنجا که می‌توانند اورانیوم را تا ۲۰ درصد غنی کنند، پس توانایی غنی‌سازی بیش از آن را نیز دارند.

بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار است روز یکشنبه وارد ایران شوند. این دومین سفر بازرسان آژانس به ایران طی ماه جاری است. ایران بارها بر ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای خود تاکید کرده است. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز علی‌رغم آنکه در گزارش ماه نوامبر، ادعاهایی را علیه برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرده بود اما تاکنون شاهدی قطعی بر انحراف این برنامه از مسیر خود ارائه نکرده است.

در همین حال، ایالات متحده و اتحادیه اروپا با اعمال تحریم‌هایی ضد ایران قصد دارند ایران را مجبور به عقب‌نشینی از حقوق هسته‌ای خود کنند. ایران تاکید کرده است که در خصوص برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز خود، تسلیم فشارها نخواهد شد.

این گزارش اسوشیتدپرس در تناقض جدی با ادعاهای مقامات آمریکایی است که پیشرفت‌های اخیر هسته‌ای ایران را غیرواقعی و کم‌تاثیر دانسته بودند.