عصبانیت سودان از رسانه های خارجی

خبرگزاری رویترز به نقل از این مسئول سودانی گزارش داد که «شورای رسانه‌های خارجی ملاحظاتی درباره عملکرد خبرنگار العربیه دارد و تصمیم شورا برای لغو مجوز خبرنگار این شبکه تا زمان بازنگری در وضعیت دو خبرنگار خارجی، اجرایی می‌شود.»

بر اساس این گزارش، اگرچه این مسئول سودانی به هویت دیگر خبرنگار خارجی اشاره‌ای نکرد اما «بهرام عبدالمنعم» خبرنگار خبرگزاری آناتولی که اعتراضات اخیر در سودان را پوشش می‌داد به خبرگزاری رویترز گفته است که مجوز خبرنگاری وی نیز باطل شده است.

وی افزود که شورای رسانه‌های خارجی از وی خواسته است تا کارت خبرنگاری خود را تا اطلاع ثانوی تحویل دهد.

علت لغو مجوز این خبرنگاران پوشش اعتراضات اخیر سودان به نحوی که به تشدید اعتراضات در این کشور دامن می‌زند، عنوان شده است.

اخبار اعتراضات و تظاهرات مربوط به نابسامانی اوضاع اقتصادی و تورم و تعداد کشته و زخمی‌‌های ناشی از آن توسط شبکه‌های دولتی عربستان سعودی مانند العربیه و الحدث، در حالی سریعتر از خود رسانه‌های سودانی پوشش داده می‌شود، که روابط دو کشور به خصوص همزمان با آغاز جنگ یمن و لشکرکشی سودان به یمن با وعده‌های پولی عربستان سعودی و جنگ افروزی ائتلاف سعودی-اماراتی، در سطح نسبتا مناسبی قرار دارد.

اما به نظر می‌رسد که این روابط پس از هشدار سفارت عربستان سعودی در خارطوم به اتباع خود درباره حضور در مناطقی که اعتراضات در آن جریان دارد، رو به تیرگی است.

سفارت عربستان سعودی در اوایل اعتراضات سودان در صفحه توئیتر خود اعلام کرده بود، «شهروندان سعودی که به سودان سفر می‌کنند یا مقیم این کشور هستند از حضور در مناطقی که در آنها تظاهرات و اعتراضات برگزار می شود، پرهیز کنند.»