هشدار شدید چین به آمریکا و کانادا

چین روز دوشنبه به آمریکا و کانادا نسبت به استرداد مدیرعامل شرکت هوآوی که توسط اُتاوا بازداشت شده است شدیدا هشدار داد و تاکید کرد در صورت استرداد وی اقدامات لازم را علیه آمریکا و کانادا اتخاذ خواهد کرد. 
«منگ وانژو» مدیر بخش مالی شرکت بزرگ هوآوی روز اول دسامبر 2018 توسط کانادا بازداشت شد. اتهام وی تلاش برای دور زدن تحریمهای ایران از طریق شرکت هواوی و فروش تجهیزات به جمهوری اسلامی ایران است. 
به نوشته خبرگزاری «رویترز» قاضی دادگاه ونکوور با اعلام قرار وثیقه 7.5 میلیون دلاری و چند شرط دیگر (از جمله پوشیدن پابند الکترونیک)، این مدیر هواوی را به‌صورت مشروط آزاد کرده تا دولت کانادا نهایتا درباره استرداد وی به آمریکا تصمیم بگیرد.
روز سه شنبه منابع خبری غربی از درخواست آمریکا به کانادا برای استرداد وانژو به واشنگتن خبر دادند. وانژو در کانادا و به درخواست آمریکا بازداشت شده بود.

منابع خبری آگاه از پرونده می‌گویند که اگر اتهامات وانژو در دادگاه ثابت شود ممکن است با حکم 30 سال زندان مواجه شود. 
«هوا چونیانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین با اشاره به موضوع استرداد وانژو هشدار داد، پکن اقدامات لازم را علیه آمریکا اتخاذ خواهد کرد. 
وی افزود: «هرکسی باید مسئولیت کارهای خود را بر عهده بگیرد. آمریکا و کانادا باید از جدی بودن این پرونده آگاه باشند و هرچه سریعتر در جهت اصلاح اشتباه خود گام بردارند.»
وی تاکید کرد که این موضوع سوء استفاده از پیمان استرداد مجرمین است و آمریکا باید از ارائه درخواست برای استرداد وانژو صرفنظر کند.
روزنامه «گلوب اند میل» کانادا روز سه شنبه گزارش داد که واشنگتن قصد دارد به کانادا درخواست استرداد وانژو را به اتهام تقلب بانکی مرتبط با نقض تحریمهای ایران ارائه کند.