درخواست‌ها در عراق برای خروج نیروهای آمریکایی

شبکه‌های اجتماعی به طور گسترده از چند روز پیش اخباری را منتشر کردند که استقرار مجدد نیروهای آمریکایی در عراق را محکوم می‌کند، اما این اخبار از سوی محافل رسمی تکذیب شده است، چراکه این‌ها اخباری بسیار حساس برای اوضاع عراق به شمار می‌آید.

طبق نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس‌العربی، "محمود الربیعی"، سخنگوی جنبش "صادقون" وابسته به ائتلاف "الفتح" تاکید کرد که باید جدول‌بندی جهت عقب نشینی نیروهای خارجی از عراق طی دوره آتی به رأی گذاشته شود.

الربیعی همچنین گفت: گروه‌های شیعی اصرار دارند قاطعانه با حضور هرگونه نیروهای خارجی در اراضی عراق مخالفت کنند.

پیشتر نیز نماینده دیگری از این ائتلاف از "عادل عبدالمهدی"، نخست‌وزیر عراق خواست تا درباره اقدامات نظامی نیروهای خارجی توضیح بدهد.

در همین حال، رسانه‌های محلی تصاویری از کاروان‌های نظامی منتشر و تاکید کردند که این تجهیزات متعلق به آمریکا است.

در همین راستا، "شون رایان"، سخنگوی ائتلاف بین‌المللی ضد داعش تاکید کرد: تحرکات متعددی در حال حاضر در چارچوب این عملیات انجام می‌شود.

آمریکایی‌ها به طور رسمی اعلام کرده‌اند که پایگاهی در عراق ندارند؛ اما رئیس جمهوری آمریکا در سفر از پیش اعلام نشده خود در اواخر دسامبر به عراق با سربازانش در پایگاه "عین الاسد" واقع در غرب بغداد دیدار کرد، اما با هیچ کدام از مسئولان عراقی دیداری نداشت.

تعداد نیروهای آمریکایی در عراق در سال ۲۰۰۳ میلادی به ۱۷۰ هزار سرباز در مناطق مختلف عراق می‌رسید، اما پس از آن، "باراک اوباما"، رئیس جمهور سابق آمریکا تصمیم به عقب‌نشینی نیروهایش در اواخر سال ۲۰۱۱ میلادی گرفت.

این در حالی است که نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۱۴ میلادی در چارچوب ائتلاف بین‌المللی ضد داعش مجددا به عراق بازگشتند و مناطق گسترده‌ای در عراق و سوریه را تحت تصرف خود درآوردند.

ترامپ در جریان بازدید از سربازانش گفت که قصد عقب‌نشینی نیروهایش از عراق را ندارد، بلکه معتقد است بر عکس می‌توان از این کشور به عنوان پایگاهی برای حمله علیه تندروها در سوریه در صورت لزوم استفاده کرد.

در همین راستا، نخست‌وزیر عراق در اواسط ماه جاری میلادی تاکید کرد که در ژانویه ۲۰۱۸، حدود ۱۱ هزار سرباز خارجی در این کشور حضور داشتند که حدود ۷۰ درصد آن‌ها آمریکایی بودند. وی ادامه داد، تعداد کلی آن‌ها در حال حاضر به هشت هزار تن کاهش یافته است که شش هزار تن از آنها آمریکایی هستند.

همزمان، رایان نیز در گفتگو با خبرگزاری فرانسه تاکید کرد: میان این نیروها، ۵ هزار و ۲۰۰ سرباز آمریکایی هستند.

در همین حال، "هشام الهاشمی"، تحلیلگر امنیتی و کارشناس نیروهای مسلح عراق نسبت به ممانعت آمریکا از نزدیک شدن نیروهای حشد شعبی به پایگاه‌هایی که سربازان آمریکایی در آن حضور دارند، هشدار داد. وی گفت که نیروهای حشد شعبی خواستار معامله به مثل هستند.

الهاشمی بر استقرار مجدد نیروهای آمریکایی در عراق به ویژه در مناطق شمالی و غربی تاکید کرد.

در همین زمان، "ریناد منصور" از موسسه پژوهشی "چاتم هاوس" و کارشناس در امور عراق عنوان داشت که احزاب شیعی به طور اساسی بر رهایی از آمریکا تمرکز دارند.

وی تصریح کرد: عدم حمایت هیچ فراکسیون سیاسی از نخست وزیر ممکن است منجر به بی‌ثباتی در این شرایط کنونی عراق شود.