آیا تعطیلی دولت آمریکا این هفته به پایان می‌رسد؟

شبکه تلویزیونی سی ان ان گزارش داد طی روز‌های آتی لوایح مرتبط با پایان دادن به تعطیلی دولت آمریکا به رأی گذاشته خواهند شد. اما قانونگذاران آمریکایی همچنان در ارتباط با یافتن بهترین راه برای پایان دادن به تعطیلی دولت با یکدیگر اختلاف نظر دارند و بیشتر تلاش‌های آن‌ها تاکنون با شکست مواجه شده است.

طی ده روز گذشته، دونالد ترامپ و دموکرات‌ها در ارتباط با این موضوع با یکدیگر گفتگو نکرده‌اند. این در حالی است که صد‌ها هزار کارمند دولتی برای دومین ماه پیاپی حقوق دریافت نکرده‌اند.

خبرنگار سی ان ان گزارش داد رئیس‌جمهور ترامپ و اعضای دموکرات کنگره آمریکا وارد یک بازی شده‌اند. این در حالی است که تعطیلی دولت همچنان ادامه دارد. رئیس‌جمهور از دموکرات‌ها انتقاد می‌کند و وعده می‌دهد از مطالبات خود عقب نشینی نخواهد کرد.

او در توئیتر خود نوشت: "بدون ایجاد یک دیوار، کشور ما نمی‌تواند شاهد یک مرز یا امنیت ملی باشد دموکرات‌ها از این موضوع اطلاع دارند، اما می‌خواهند یک بازی سیاسی راه بیندازند. این روند باید در نهایت به درستی انجام شود."

در حالیکه ترامپ قرار است هفته آینده در کاخ سفید سخنرانی سالانه خود را ایراد کند، کاخ سفید اعلام کرد با این حال، نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا به دلایل امنیتی مرتبط با تعطیلی دولت از رئیس جمهور خواسته است سخنرانی خود را تعلیق کند.

هوگان گیدلی، معاون مطبوعاتی کاخ سفید اعلام کرد: "او گفته است سرویس مخفی نمی‌تواند از این مراسم سخنرانی حفاظت کند که این موضوعی کاملا مضحک است."

یک مقام کاخ سفید روز یکشنبه با ارسال ایمیلی اعلام کرد از نیرو‌های مسلح خواست طی برگزاری مراسم سخنرانی سالانه در محل حضور داشته باشند، اما این درخواست رد شد.

مقامات برخی مکان‌های جایگزین از قبیل: ستاد انتخاباتی یا سنای آمریکا را برای ایراد سخنرانی از سوی رئیس جمهور آمریکا پیشنهاد کرده اند. این در حالی است که دو طرف همچنان در ارتباط با تلاش‌ها برای پایان دادن به تعطیلی دولت با یکدیگر اختلاف نظر دارند و به نظر می‌رسد طرح دموکرات‌ها و جمهوری خواهان برای پایان دادن به تعطیلی دولت آمریکا این هفته راه به جایی نخواهد برد و طرح پیشنهاد شده از سوی رئیس جمهور آمریکا شامل مفادی می‌شود که حامیان و مخالفانش آن را همانند قرص سمی توصیف می‌کنند.

مجری برنامه سپس با «مایکل شی یر» خبرنگار نیویورک تایمز در کاخ سفید در ارتباط با این موضوع گفتگو کرد و گفت: طی ده روز گذشته رئیس جمهور با دموکرات‌ها صحبت نکرده است از سوی دیگر، کنگره سرگرم ارائه لوایح پیشنهادی از سوی دموکرات‌ها و جمهوری خواهان برای پایان دادن به تعطیلی دولت آمریکاست.

به نظر می‌رسد این اقدامات با شکست مواجه خواهند شد. به نظر شما چه اتفاقی در حال رخ دان است و در مرحله بعدی باید چه کاری انجام داد؟

مایکل شی یر در پاسخ گفت: "احتمالا آن‌ها با شکست مواجه خواهند شد. اجماعی از سوی طرف‌ها در این باره وجود ندارد. اما فکر می‌کنم با آن که ما در گذشته هم شاهد تعطیلی دولت بوده ایم، اما می‌توانم بگویم که این بار ما شاهد اقدامی نیستیم. هیچ گونه گفتگو یا اقدام قانونی انجام نشده است. مذاکراتی انجام نشده است و ما شاهد برگزاری نشست‌های شبانه نیستیم و همچنین شاهد گفتگوی دموکرات‌ها و جمهوری خواهان با یکدیگر نیستیم. رأی گیری درباره این لوایح ممکن است سبب پایان دادن به تعطیلی دولت آمریکا نشود، اما دست کم آن‌ها در حال انجام دادن اقداماتی هستند."

مجری: شما در ارتباط با تعطیلی در دولت‌های قبلی هم صحبت کردید، اما این بار دموکرات‌ها همچنان مقاومت می‌کنند. نظر شما در این باره چیست؟

مایکل شی یر: فکر می‌کنم دموکرات‌ها در تلاش برای بازگشایی دولت هستند در حالیکه طرح مورد نظر آن‌ها تغییر چندانی نکرده است. آن‌ها می‌گویند اجازه دهید دولت تحت بودجه کنونی بازگشایی شود. آنچه که جمهوری خواهان انجام داده اند این است پیشنهادی را بر روی میز قرار داده اند که می‌دانند دموکرات‌ها با آن مخالف هستند. آن‌ها می‌دانند این پیشنهادی است که چاک شومر و نانسی پلوسی با آن موافقت نخواهند کرد. به همین دلیل، ما انتظار نداریم این بن بست حل و فصل شود.