اعلام آمادگی کمیسیون اروپایی برای تعویق تاریخ برگزیت

پیر موسکوویسی"، کمیسر امور اقتصادی و دارایی اتحادیه اروپا درباره نه پارلمان انگلیس به توافق برگزیت ابراز تاسف کرده و ضمن تاکید بر این مسئله که پارلمان انگلیس هم یک برگزیت آشفته بدون توافق را نمی خواهد همچنین گفت: اکنون وقت آن رسیده که به دولت انگلیس و پارلمان این کشور بگویم که واقعا آن ها چه می خواهند. اکنون زمان دادن یک نظر مثبت و نه همواره نظرات منفی است.

وی که از اجلاس داووس برای انتقاد به روند برگزیت استفاده کرد در سخنانی در این اجلاس سالانه تاکید کرد که اتحادیه اروپا باید حالا از دولت لندن این را بشنود که سفر برگزیت در کدام مسیر باید پیش رود.

وی پیش بینی کرد که کمیسیون اتحادیه اروپا و احتمالا 27 عضو اتحادیه اروپا به اتفاق آراء درخواست تعویق تاریخ خروج انگلیس از اتحادی اروپا به مدت 3 ماه را خواهند پذیرفت. این بدین مفهوم است که تاریخ مقرر برای برگزیت فعلی که برای 29 ماه مارس برنامه ریزی شده بود به پایان ژوئن تغییر و این قبل از این است که پارلمان جدید اتحادیه اروپا بعد از انتخابات که در اواخر ماه می برگزار می شود برای نشست آغازین خود گرد هم آید.

پیر موسکوویسی"، در عین حال تاکید کرد که این نیاز به یک درخواست کتبی از طرف نگلیس دارد و توجیهی در این باره که آن ها از این زمان اضافی برای چه منظور می خواهند استفاده کنند و در این سه ماهه درباره چه چیزهایی می خواهند مذاکره کنند. ما می خواهیم بدانیم چرا و چگونه باید فاز برگزیت را گسترش دهیم.

کمیسیون اروپایی در عین حال در مسئله مرزهای ایرلند خود را آماده سازش و کوتاه آمدن نشان نداد حتی اگر این مسئله منجر به خروج سخت انگلیس از اتحادیه اروپا شود.

به دلیل رد توافق برگزیت بین لندن و بروکسل از طرف پارلمان انگلیس شرایط درباره برگزیت بسیار مبهم و دشوار شده است. ترزا می، نخست وزیر انگلیس همچنین یک خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا را رد نمی کند اما همچنان بر پذیرش توافق صورت گرفته با بروکسل تاکید دارد.

ترزا می، نخست وزیر انگلیس پیش از این در پارلمان این کشور اعلام کرده بود که می خواهد دوباره با اتحادیه اروپا درباره طرحی موسوم به Backstop یا «پشتیبان»، یکی از راه‌های پیشنهاد شده برای حل معضل مرزهای ایرلند که با اجرای آن از بازگشت «مرز سخت» یا همان مرز فیزیکی بین دو ایرلند جلوگیری شده و بریتانیا موظف می‌شود برای مدتی محدود در چارچوب مقررات گمرکی اتحادیه اروپا عمل کند مذاکره کند.

در این میان "میشل بارنیر"، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا درباره برگزیت، با وجود بن بست ایجاد شده در مسئله برگزیت یک جدایی دوستانه را هنوز امکان پذیر دانسته و در سخنانی در بروکسل تاکید کرد که آمادگی برای یک برگزیت بدون توافق مهم تر از قبل است، اما من همچنان امیدوارم که از چنین سناریویی جلوگیری شود.

وی از پارلمان انگلیس درخواست کرد که اکثریت مثبتی را برای یک پیشنهاد به منظور حل این مسئله بیابند. وی خطاب به پارلمان انگلیس گفت اینکه تنها علیه یک برگزیت بدون توافق سخن بگوییم چنین روندی را متوققف نمی کند.

بارنیر همچنین بر لزوم تضمین هایی برای مرزهای باز بین ایرلند و ایرلند شمالی تاکید کرد.

وی همچنین به انگلیس درباره شکست توافق برگزیت هشدار داده و گفت: در این صورت نه تنها مرحله گذار توافق شده برای انگلیس بعد از برگزیت حذف می شود، بلکه عملا همه چیز تا حداقل سال 2020 باید به صورت سابق باقی بماند. به اعتقاد وی بدون یک توافق هیچ گونه مبنای اعتمادی برای مناسبات آِینده بین اتحادیه اروپا و انگلیس وجود نخواهد داشت.

حدود دو ماه مانده تا تاریخ مقرر برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا شرایط برای برگزیت همچنان مشخص نشده است. خطر یک برگزیت نامنظم همراه با عواقب آن در کمین هر دو طرف است.

حزب کارگز انگلیس تعویق تاریخ خروج انگلیس از اتحادیه اروپا را درخوست کرده که البته بارنیر این را به سادگی امکان پذیر ندانسته است. وی تاکید کرد که در عوض کشورهای عضو اتحادیه اروپا می خواهند دقیقا درباره این تعویق و دلایل آن مطلع شوند.

البته نخست وزیر انگلیس تعویق تاریخ برگزیت را منطقی ندانسته است. وی همچنان امیدوار است که توافق برگزیت بتواند در پارلمان رای اکثریتی بیاورد.