هشدار روسیه به آمریکا/ در سرنوشت کشورها دخالت نکن

"سرگئی لاوروف" وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد که آمریکا که دیگران را به دخالت در انتخابات این کشور متهم می‌کند، خود درصدد است تا با مداخله آشکار در امور داخلی سایر کشورها، سرنوشت ملت‌ها را بجای آنها تعیین کند.  

لاوروف در جمع خبرنگاران گفت: «ما یکبار دیگر متقاعد شده‌ایم که ایالات متحده که بطور غیرمعمول و توهم آمیزی نگران آن است که کسی در انتخابات این کشور دخالت کرده و در عین حال هیچ دلیل و مدرکی هم در دست ندارد، خود برای چندمین بار-این نخستین بار طی چند ماه گذشته نبوده- فقط درباره ونزوئلا این مسئله با گستاخی و شفافیت بیشتری انجام گرفته، سعی دارد تا تعیین سرنوشت ملت‌های دیگر را بدست بگیرد و در واقع در امور داخلی سایر کشورها دخالت کرده است. جالب توجه است که چرا درباره این مداخله کمیسیون تحقیقات "روبرت میلر" تشکیل نمی‌شود!»

وزیر خارجه روسیه تاکید کرد که به رسمیت شناختن سریع "رئیس جمهوری خودخوانده" در ونزوئلا از سوی آمریکا و برخی کشورهای دیگر، بخصوص در منطقه آمریکای لاتین، گویای این واقعیت است که آنها مستقیما خود در ماجرای تشکیل دو قدرت حاکمه در ونزوئلا که منجر به هرج و مرج و بی ثباتی سیاسی جدی در عرصه سیاسی این کشور شده، دست دارند.

سرگئی لاوروف یادآور شد: «روسیه آمادگی کامل دارد تا به همراه دیگر کشورهای مسئولیت پذیر در جهان، تلاش کند تا طرف‌های ونزوئلایی گفت‌وگو برای حل و فصل اختلافات را با توجه به منافع ملی کشورشان آغاز کنند.»

به گفته وی، جامعه بین الملل باید به فایق شدن بر بحران داخلی کنونی در نزوئلا کمک کند، ولی اجازه ندارد درصدد تغییر زورمدارانه قدرت حاکمه در این کشور باشد، لازم است تا به حق خود مردم ونزوئلا برای تعیین سرنوشت کشورشان احترام گذاشته شود.

لازم به یادآوری است، "خوان گوایدو" رئیس پارلمان و رهبر مخالفان ونزوئلا روز چهارشنبه خود را رئیس جمهوری موقت این کشور نامید. آمریکا گوایدو را به رسمیت شناخته و خواستار کناره گیری "نیکلاس مادورو" از سمت ریاست جمهوری شده است. در حالیکه مادورو که در ماه مه سال گذشته در انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی رسید، خود را رئیس جمهوری قانونی ونزوئلا می‌داند و رهبر مخالفان را «مهره آمریکا» نامیده است.

تا این لحظه، علاوه بر آمریکا، کشورهای کانادا، دانمارک، برزیل، آرژانتین، شیلی، کلمبیا، هندوراس، کوستا-ریکا، گواتمالا،پاناما، پاراگوئه، پرو و البته کشور گرجستان، ریاست جمهوری موقت گوایدو را به رسمیت شناخته‌اند. در حالیکه روسیه، کوبا، اورگوئه، مکزیک و برخی دیگر کشورهای جهان، همچنان از دولت قانونی مادورو حمایت می‌کنند.

ارتش ونزوئلا اعلام کرده که همچنان از رئیس جمهوری قانونی این کشور حمایت خواهد کرد. نیکلاس مادورو روابط دیپلماتیک کاراکاس با واشنگتن را قطع کرده و خواستار خارج شدن دیپلمات‌های آمریکایی از ونزوئلا ظرف 72 ساعت شده است.