نتانیاهو برای تقویت ائتلاف سه‌جانبه به عربستان می‌رود

«جرج فریدمن» عضو حزب جمهوری‌خواه آمریکا و کارشناس پیش‌بینی‌های سیاسی، مؤسس و مدیر مرکز فیوچرز و کارشناس راهبردی در امور بین‌المللی در گفتگو با روزنامه الشرق قطر که در پایگاه اینترنتی آن منتشر شده است، درباره اوضاع خاورمیانه سخن گفت.

وی اعلام کرد: ”دولت آمریکا برای تشکیل ائتلافی در خاورمیانه شامل عربستان، امارات و اسرائیل تلاش می‌کند و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل هم اخیرا به بحرین سفر کرده است و اکنون برای تقویت این ائتلاف، آماده سفر به عربستان می‌شود، ائتلافی که می‌تواند شرایط موجود در کل خاورمیانه را تغییر دهد و این چیزی نیست که افراد زیادی در آمریکا بر آن تمرکز کرده باشند ولی ما در برابر اقدام‌ها و ائتلاف‌های غیرمعمول و بی‌سابقه‌ای در منطقه در ارتباط با مسائل متعدد از جمله راهبرد‌های تعامل با ایران هستیم و این امر اساسا به جارد کوشنر و طرح او در ایجاد چنین ائتلافی باز می‌گردد که شکل‌گیری آن را کم کم در منطقه حس می‌کنیم. دولت ترامپ و به ویژه کوشنر موفق شده‌اند اسرائیل، امارات، عربستان و بحرین را در کنار همدیگر قرار دهند تا شراکت با آمریکا با ادعای این که همگی خواستار تحقق همان هدف و دفاع از منافع مشترک هستند شکل بگیرد، اما این ائتلاف اکنون در معرض فشار‌های متعددی قرار دارد“.

فریدمن در گفتگوی خود با الشرق افزود: ”شاخص‌های متعددی در رصد دیدار‌های مشترک و تکراری مسئولان سعودی و اسرائیلی وجود دارد و در هر صورت این به معنای تغییر و تحولی بزرگ در کل خاورمیانه است و این ائتلاف اساسا می‌کوشد گستره نفوذ بیشتری به آمریکا در برابر ایران بدهد و نیز می‌کوشد روسیه را از معادله نفوذ در این کشور‌ها و طرح‌های صلح یا رویارویی با ایران خارج کند و این مسئله‌ای است که این کشور‌ها با توافق با کوشنر برای آن کوشیدند و در واقع به پای ترامپ نوشته نمی‌شود. همچنین دیدار محرمانه نتانیاهو و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در یکی از کشور‌های عربی که به صورت گسترده پوشش داده شد، به توافق خرید سامانه گنبد آهنین (سامانه پدافند هوایی اسرائیل) توسط عربستان منتهی شد. این امر همگرایی بین ریاض و تل آویو را تا حد زیادی افزایش می‌دهد تا شامل زمینه‌های همکاری نظامی و دفاعی شود. این اتفاق بی‌نظیر قبلا سابقه نداشته است“.

این کارشناس سیاسی اظهارات خود را این طور به پایان برد که: ”اقدامات استثنائی انجام شده است تا چنین ائتلافی تشکیل شود، اما باقی نگهداشتن آن به شکل کنونی با توجه به فشار‌های زیادی که اکنون بر عربستان وارد می‌شود و باقی نگهداشتن همه قطعه‌های کوچک تشکیل‌دهنده این ائتلاف در مکان درست خود، یک آزمایش واقعی برای ترامپ خواهد بود و چه بسا تنش‌زایی او علیه ترکیه این نقش را بر هم بزند. ترامپ در حال حاضر هنوز می‌کوشد تا ارزیابی اوضاع و چگونگی مدیریت درست آن را بیاموزد ولی به نظر نمی‌رسد فعلا برای این امر آمادگی کامل داشته باشد“.