افکار نیوز:"تیموتی گایتنر" وزیر خزانه داری آمریکا روز گذشته ضمن استقبال از تصویب قوانین انقباض اقتصادی جدید دولت یونان اعلام کرد که واشنگتن از ایده وام جدید صندوق بین المللی پول به آتن حمایت می کند.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری فرانسه، وزیر خزانه داری آمریکا در قالب بیانیه ای اعلام کرد: ما از برنامه اصلاحات اقتصادی توافق شده میان نخست وزیر و احزاب ائتلافی یونان و از طرفی اعلام حمایت علنی و آشکار نظام های اقتصادی بزرگ اروپا(از آتن) حمایت و پشتیبانی می کنیم.

گایتنر گفت: این(قوانین ریاضت اقتصادی یونان) یک بسته بسیار متقاوت و قاطعی از اصلاحات است که شایستگی حمایت از سوی جامعه بین المللی و صندوق بین المللی پول را دارد؛ آمریکا صندوق بین المللی پول را به حمایت از این توافق(قوانین ریاضتی) تشویق می کند.

ابراز حمایت واشنگتن از وام جدید صندوق بین المللی پول به دولت آتن در شرایطی گزارش می شود که پارلمان یونان اخیرا دور جدیدی از قوانین ریاضت اقتصادی به ارزش ۳ میلیارد و ۲۰۰ میلیون یورو را در قبال دریافت دومین بسته کمک مالی اتحادیه اروپا و صندوق بین المللی پول که شامل کسر ۱۰۰ میلیارد یورو از بدهی دولتی آتن و ارائه وامی به ارزش ۱۳۰ میلیارد یورو می باشد را به تصویب رسانده است.

خبرگزاری فرانسه در ادامه نوشت: وزرای دارایی منطقه یورو قرار است روز دوشنبه هفته جاری در راستای تلاش برای نجات یونان(بدهی زده) در بروکسل درباره اعطای این وام به توافق برسند و این در حالیست که آتن پیشتر یک بسته کمک مالی به ارزش ۱۱۰ میلیارد یورو را برای نجات از ورشکستگی دریافت کرده است.

نشست این وزرا قرار بود چهارشنبه هفته گذشته برگزار شود اما از آنجائیکه برخی کشورهای اروپایی اعلام کردند که هنوز کلیه احزاب سیاسی یونان تعهد و پایبندی خود را نسبت به اجرای سیاستهای ریاضت اقتصادی اعلام نکرده اند، به همین دلیل این کشورها خواستار به تعویق افتادن نشست روز چهارشنبه وزرای دارایی اروپا برای بررسی اعطای وام جدید به آتن شدند و متعاقب همین امر کارشناسان اقتصادی اعلام کردند که ادامه عضویت یونان در منطقه یورو بر لبه تیغ قرار گرفته است.

یونان با بدهی سنگین ۳۵۰ میلیارد یورویی روبرو است که این رقم معادل ۱۶۰ درصد تولید ناخالص داخلی است. یونان باید تا اواسط ماه مارس ۱۴ میلیارد یورو از بدهی های خود را باز پرداخت کند و در غیر این صورت رسما ورشکسته خواهد شد.

یونان سال ۲۰۱۰ میلادی مجبور شد برای رهایی از خطر ورشکستگی کمکهای مالی بین المللی دریافت کند و در ازای دریافت این وام متعهد به اجرای سیاستهای ریاضت اقتصادی شده است.

صندوق بین المللی پول نیز که در ماه مه سال ۲۰۱۰ میلادی بهعنوان بخشی از اولین بسته کمک مالی به آتن، وامی به ارزش ۳۰ میلیارد یورو به این کشور ارائه داد در ماه های اخیر درباره ارائه وام جدید به این کشور اظهارنظری نداشته است.

خبرگزاری فرانسه در ادامه خبر خود آورد: کشورهای عضو صندوق بین المللی پول درباره ادامه تامین مالی کشوری(یونان) که به تعهدات مالی اش احترامی نمی گذارد، اختلاف دارند؛ آمریکا بزرگ ترین سهام دار این صندوق است و آراء کافی برای مسدود کردن هرگونه تصمیم گیری این صندوق را در اختیار دارد.

روزنامه آمریکایی "وال استریت ژورنال" نیز اخیرا گزارش داده است که صندوق بین المللی پول در حال برنامه ریزی برای ارائه ۱۳ میلیارد یورو در قالب بسته کمک کمک مالی جدید بین المللی است.