پیروزی بزرگ برای بشار اسد

عاطف الطراونه، رئیس پارلمان اردن طی استقبال از انجمن وکلای سوریه با ریاست نزار السکیف گفت، اردن و سوریه در برابر چالش‌های بزرگی قرار دارند، چالش‌هایی که نیازمند همکاری در زمینه‌های مختلف در راستای تحقق منافع دو ملت هستند.

وی با بیان اینکه موضع اردن از زمان وقوع بحران سوریه با دعوت به دست‌یابی به راه حل سیاسی با هدف حفظ اتحاد این کشور شفاف بوده از بازگشت آوارگان سوری به مناطق خود و تسهیل شرایط این بازگشت اعلام حمایت کرد.

به نقل از خبرگزاری "پترا " اردن، الطراونه ادامه داد: ما از اهمیت هماهنگی و همکاری میان اردن و سوریه به ویژه درباره همکاری پارلمانی مطلع هستیم و منافع هر دو کشور در گرو این همکاری‌هاست و در همین رابطه از حموده صباغ، رئیس پارلمان سوریه برای مشارکت در این کنفرانس که قرار است ماه مارس در امان برگزار شود، دعوت کردیم.

وی افزود، اردن سوریه را کشور اصیل عربی می‌داند و منافع ملت این کشور، ثبات و اتحاد آن را در نظر دارد و باید این کشور در همه محافل حضور داشته باشد، سوریه مجزا و تکه تکه‌ای که تروریست‌ها در آن حضور داشته و نیروهای خارجی به مداخله بپردازند به نفع هیچ طرفی نیست، سوریه یک سرزمین عربی است و تنها باید از آن مردم خود باشد، منافع ملت‌ها نیز در این است که سوریه متحد و یکپارچه باشد.



الطراونه با بیان اینکه بازگشایی گذرگاه مرزی نصیب - جابر یک اقدام درست و در راستای بازگشت روابط میان دو کشور به دوره سابق خود بود، ابراز امیدواری کرد که اقدامات این چنینی از طریق فعالیت مجدد کمیته‌های مشترک در راستای منافع دو طرف بیشتر شود.

السکیف هم در این دیدار تاکید کرد، کشورش به دنبال تحکیم روابط اردن و سوریه در همه زمینه‌هاست، دعوت الطراونه از صباغ برای مشارکت در این کنفرانس حامل پیام‌های سیاسی و پاسخی به چشم‌اندازهای طرف سوری است.

وی در ادامه بر اهمیت برقراری روابط تاریخی میان دو کشور با همکاری بیشتر به رهبری عبدالله دوم، پادشاه اردن و بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه با هدف بازگشت روابط دو طرف به گذشته خود تاکید کرد.

انجمن وکلای سوریه بنا به درخواست شورای انجمن وکلای اردن به این کشور سفر کرده و دیدارهای متعددی با هدف هماهنگی میان دو سندیکا و بررسی مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی مورد توجه دو ملت برگزار کردند.

روند همگرایی میان امان و دمشق اخیراً افزایش یافته و با وجود برخی سنگ‌اندازی‌هایی که تحلیل‌گران آن را منطقی خوانده و کاملاً با صحنه سیاسی آشفته سوریه مرتبط می‌دانند، اردن تلاش می‌کند روابط میان دو طرف به قبل از ۲۰۱۱ و پیش از وقوع بحران سوریه بازگردد و آخرین این اقدامات دیدار الطراونه با انجمن وکلای سوریه در امان و دعوت از رئیس پارلمان سوریه برای حضور در کنفرانس اتحادیه پارلمان عربی است.

از زمان آغاز بحران سوریه، اردن اعلام کرده خواستار راه‌حل نظامی برای حل این بحران است و تلاش می‌کند به گفته خالد المجالی، تحلیل‌گر سیاسی یکی به نعل و یکی به میخ بزند.

المجالی در گفت‌وگو با ارم‌نیوز گفت، اقدامات اردن برای همگرایی با دولت سوریه طبیعی است زیرا اردن می‌داند که تحولات سیاسی و امنیتی در سوریه در حال رفتن به سمت ثبات سیاسی و امنیتی تدریجی است.

وی معتقد است، با وجود فشارهایی که اردن از سوی هم‌پیمانان خود و در رأس آنها آمریکا برای اتخاذ مواضع متناقض متحمل شده از همان آغاز بحران سوریه به دنبال حل و فصل مسالمت‌آمیز این بحران بود و امروز به دنبال ارسال پیام‌های مثبتی است اما آمریکا امان را از ارتقای روابط میان دو کشور از سطح امنیتی و اقتصادی به سطح سیاسی برحذر داشته شده است و همچنان سطح نمایندگی دیپلماتیک اردن ناقص است زیرا این روابط تاکنون به هیئت‌های سندیکایی و بیانیه‌هایی از سوی رئیس و اعضای پارلمان محدود بوده است اما تحولات سیاسی در سوریه با وجود آشفته بودن آن ممکن است موجب بالا رفتن سطح روابط تا حد روابط پیش از ۲۰۱۱ شود؛ مسأله‌ای که همچنان با توجه به پیچیده بودن صحنه سیاسی سوریه بعید به نظر می‌رسد.

در این راستا، چند روز پیش جمانه غنیمات، سخنگوی دولت اردن تاکید کرد، اقدامات اردن برای استقبال از کشورهای همسایه در راستای شکستن محاصره اقتصادی غیرعلنی اردن است و سفارت امان در دمشق طی سال‌های بحران سوریه بسته نبود.

حسن المومنی، استاد مطالعات بین‌الملل دانشگاه اردن هم در گفت‌وگو با ارم نیوز گفت، روابط میان این کشور و سوریه به دلیل واقعیت جمعیت‌شناسی همواره مستحکم بوده است و موضع پراگماتیک اردن ناشی از برتری نظام سوریه و هم‌پیمانانش بر مخالفان دولت این کشور است. وی درباره امکان همگرایی میان دو کشور و رسیدن این روابط به سطح صمیمانه گفت، این همگرایی که با تمسک به دیپلماسی مردمی از طریق سفر هیئت‌های پارلمانی و سندیکایی شروع شده، ممکن است به حد تبادل دیدارهای دیپلماتیک برای تضمین منافع دو طرف برسد و برای اردن باقی ماندن در میز راه‌حل سیاسی بحران سوریه و تحقق منافع امنیتی و اقتصادی این کشور به ویژه درخصوص بازگشت آوارگان سوری به کشورشان را تضمین کند اما تاکنون روابط میان دو کشور به حد پیش از ۲۰۱۱ نرسیده است.

طبق اعلام سازمان ملل، اردن میزبان حدود ۶۵۰ هزار آواره سوری است در حالی که امان تعداد این آوارگان حاضر در کشور را حدود ۱.۳ میلیون سوری تخمین زده است. اردن و سوریه ۱۵ اکتبر پس از گذشت حدود سه سال، گذرگاه مرزی نصیب، گذرگاه اصلی میان دو کشور را بازگشایی کردند.