طالبان هفته آینده چگونگی قطع روابط با القاعده را بررسی می کند

یکی از  اعضای  هیئت مذاکره کننده طالبان که نامی از وی برده نشده است گفت که مذاکرات قطر در دو مورد پیشرفت داشته است یکی اینکه چه زمانی نیروهای آمریکایی از افغانستان خارج شوند و دیگر این که طالبان چگونه با القاعده قطع رابطه کند تا افغانستان بار دیگر به مرکز تروریسم بین المللی تبدیل نشود.

این نماینده طالبان در نشست قطر گفت که طرفین مذاکره در این نشست با ایجاد دو کمیته شرایط عملی ساختن توافقات انجام شده را فراهم می کنند.

به گفته وی، این دو کمیته وظیفه دارند تا چگونگی خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان را زمانبندی کنند.

وی افزود که طالبان برای خروج نیروهای آمریکایی ۶ ماه پیشنهاد کرده است؛ اما امکان تغییر این زمان نیز وجود دارد.

این عضو طالبان گفت که این دو کمیته پیشنهاداتی را آماده خواهند کرد تا طالبان چگونه روابط خود با القاعده را قطع کند و این روند هفته آینده آغاز می‌شود.

به گفته وی زمانی که دو طرف آمریکا و طالبان در مورد صلح افغانستان به توافق برسند، از کشورها و ادارات بین المللی خواسته خواهد شد تا این توافق را تضمین کنند.

وی افزود که گفتگوها در مورد چگونگی برقراری آتش بس در افغانستان و نیز مذاکره با دولت افغانستان بدون نتیجه باقی مانده است.

این عضو طالبان در مورد مذاکرات مستقیم با دولت افغانستان گفت که کمیته های یاد شده موظف شده اند تا پیشنهادات خود را در این زمینه ارائه کنند.

این در حالی است که چهارمین دور مذاکرات ۶ روزه قطر روز شنبه (۶ بهمن) به پایان رسید و «زلمی خلیل زاد» نماینده ویژه آمریکا در امور صلح افغانستان گفت که تاکنون هیچ توافق حتمی با طالبان صورت نگرفته است.

وی تاکید کرد که بدون مذاکرات مستقیم طالبان با دولت افغانستان و برقراری آتش بس هیچ توافقی در کار نیست.

منابع طالبان اعلام کرده اند که مذاکرات بعدی بین آمریکا و طالبان اواخر ماه آینده میلادی دوباره از سر گرفته خواهد شد.