اعزام نیرو به کلمبیا شایعه است

پس از حرکت جنجالی روز دوشنبه جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید که به شایعات درباره اعزام نیرو‌های آمریکایی به کشور کلمبیا و حمله نظامی به ونزوئلا دامن زد، سرپرست وزارت دفاع آمریکا روز دوشنبه تلویحاً این شایعات را رد کرد.

پتریک شنهن، سرپرست وزارت دفاع آمریکا روز سه‌شنبه اعلام کرد تاکنون درباره اعزام ۵ هزار نیروی نظامی به کلمبیا با جان بولتون صحبتی نداشته است. او  درباره اینکه آیا گزینه اعزام نیرو به کلمبیا در دستور کار آمریکا قرار دارد یا نه اظهارنظر نکرد.

شایعه اعزام نیرو‌های آمریکایی به کلمبیا پس از آن همه‌گیر شد که خبرگزاری آسوشیتدپرس عکسی از بولتون را منتشر کرد که نشان می‌دهد وی روی یکی از برگه‌هایی که به همراه داشته، نوشته است: "اعزام ۵۰۰۰ نیرو به کلمبیا".

انتشار این عکس موجب شده تا شایعه‌ای مبنی بر احتمال اقدام نظامی قریب‌الوقوع آمریکا علیه ونزوئلا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شود؛ بویژه آنکه دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا هفته گذشته اعلام کرد که «تمام گزینه‌ها درباره ونزوئلا روی میز است.»

تنش سیاسی اخیر ونزوئلا پس از آن آغاز شد که خوان گوایدو، رئیس مخالفان دولت قانونی این کشور چهارشنبه گذشته با چراغ سبز آمریکا و کشورهای غربی خود را رئیس‌جمهور ونزوئلا خواند. وی همچنین در ادامه اقدامات غیرقانونی و ساختارشکنانه خود با انتشار پیامی تصویری از مردم ونزوئلا خواست روز چهارشنبه و شنبه آینده علیه دولت قانونی این کشور به خیابان‌ها بیایند.

دولت کلمبیا با وجود اعلام حمایت از خوان گوایدو ، احتمال استقرار نیرو‌های آمریکایی در این کشور برای اقدام نظامی علیه ونزوئلا را رد کرده است. با این حال، سفارت کلمبیا هنوز در مورد دست‌نوشته جنجالی بولتون اظهار نظر نکرده است.