کلاف سر در گم برکسیت در انگلیس

مجلس نمایندگان انگلیس در جریان بررسی لایحه دولت برای خروج از اتحادیه اروپا (برکسیت) از طریق مذاکره این کشور با اتحادیه اروپا رأی داد. نمایندگان همچنین به تاخیر در اجرای برکسیت رأی منفی دادند.

در عین حال، قانونگذاران انگلیسی سه‌شنبه شب با ۳۱۸ رأی مثبت در برابر ۳۱۰ رأی منفی با خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا مخالفت کردند. این در حالی است که نمایندگان مجلس عوام انگلیس به طرح نمایندگان حزب کارگر برای ممانعت از خروج بدون توافق انگلیس از اتحادیه اروپا رأی منفی داده بودند. در جریان رأی‌گیری سه‌شنبه شب مجلس این طرح با ۳۲۷ رأی مخالف در مقابل ۲۹۶ رأی موافق رد شد، طرحی که نخست‌وزیر انگلیس نیز از مخالفان جدی آن بود.

ترزا می، نخست‌وزیر انگلیس روز سه‌شنبه از نمایندگان مجلس خواست تا از رأی خود در جهت ترسیم خط مشی مورد انتظارشان از اتحادیه اروپا برای اجرای برکسیت استفاده کنند و نه برای ممانعت از شکل‌گیری این توافق.

می‌ که در مجلس عوام سخن می‌گفت، تاکید کرد رای‌گیری امروز یک فرصت برای خروج از سردرگمی و عدم اطمینان به آینده است و ما باید از آن برای تعیین چارچوب توافق مورد نظر برای خروج انگلیس از اتحادیه اروپا استفاده کنیم.

نخست‌وزیر انگلیس خطاب به نمایندگان گفت رأی مخالف شما به توافق پیشین من و اتحادیه چنان قاطع بود که گذشته از من تمام جهان متوجه سطح مخالفت شما‌ها شد، ولی اکنون نوبت آن است که انتظارات خود را از برنامه برکسیت اعلام کنید.

او پیشتر اعلام کرده بود خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا را به عنوان یک گزینه جدی دنبال خواهد کرد. اما نمایندگان مجلس عوام انگلیس در جریان مذاکرات سه‌شنبه شب ضمن مخالفت با خروج بدون توافق از اتحادیه اروپا با ۳۱۸ رأی موافق در برابر ۳۰۱ رأی مخالف از دولت خواستند تا توافق برکسیت را در جریان مذاکرات مجدد با اتحادیه اروپا اصلاح کند.

انگلیس قرار است روز ۲۹ مارس از اتحادیه اروپا خارج شود. شماری از اعضای مجلس عوام به دنبال رأی مخالف پارلمان به توافق به دست آمده با اتحادیه اروپا، خواستار تمدید این مهلت شدند. با این وجود، قانونگذاران انگلیسی سه‌شنبه شب پیشنهاد حزب ملی اسکاتلند مبنی بر تاخیر در خروج از اتحادیه اروپا را رد کردند. اقدامی که با حمایت نخست وزیر همراه بود.

البته در واکنش به مصوبات سه‌شنبه پارلمان انگلیس، سخنگوی اتحادیه اروپا به سرعت موضع‌گیری کرد و بار دیگر بر قاطعیت این اتحادیه در خصوص حفظ توافق کنونی برکسیت سخن گفت.