مواضع آلمان در مورد حوادث ونزوئلا

وزیر خارجه آلمان در ادامه دخالت کشور‌های اروپایی در امور داخلی ونزوئلا در اظهاراتی بی‌اساس مدعی شد رئیس‌جمهور این کشور مشروعیت دموکراتیک ندارد.

وزیر خارجه آلمان این اظهارات را در جمع نمایندگان پارلمان این کشور بیان کرد. دولت آلمان در حالی در اقدامی مداخله‌جویانه خواستار برگزاری انتخابات جدید ریاست‌جمهوری است که مردم ونزوئلا چند ماه پیش در انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا با رأی قاطع نیکلاس مادورو را برای بار دوم به مدت ۶ سال به عنوان رئیس‌جمهور این کشور انتخاب کردند.

خوان گوایدو، رهبر مخالفان دولت ونزوئلا  چهارشنبه گذشته در اقدامی غیرقانونی و با چراغ سبز آمریکا، اروپا و برخی از کشورهای منطقه خود را رئیس‌جمهور ونزوئلا معرفی کرد.

گوایدو همچنین در ادامه اقدامات غیرقانونی و ساختارشکنانه خود با انتشار پیامی تصویری از مردم ونزوئلا خواست روز چهارشنبه (امروز) و شنبه آینده علیه دولت قانونی این کشور به خیابان‌ها بیایند.

در حالی  آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای اروپایی و منطقه خوان گوایدو، رئیس‌جمهور خودخوانده را رئیس‌جمهور ونزوئلا می‌دانند که روسیه، ایران، چین، ترکیه، مکزیک و برخی کشورهای دیگر اعلام کردند نیکلاس مادورو را به عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا به رسمیت می‌شناسند.

کشورهای اتحادیه اروپا نیز اوایل این هفته با انتشار بیانیه‌ای مداخله‌جویانه اعلام کردند دولت نیکلاس مادورو ۸ روز  فرصت دارد انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار کند، در غیر این صورت این اتحادیه خوان گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهور موقت به رسمیت می‌شناسد.

دیوان عالی ونزوئلا روز سه‌شنبه ضمن صادر کردن حکم ممنوع‌الخروجی گوایدو و اعمال برخی محدودیت‌های مالی، حساب‌های بانکی او را نیز مسدود کرد. همچنین به درخواست دادستان کل ونزوئلا، تحقیقات قضایی درباره فعالیت‌های گوایدو علیه دولت منتخب این کشور و ارتباط او با کشور‌ها و دستگاه‌های جاسوسی خارجی آغاز شد.