برگزاری نشست نمایندگان طالبان و سران احزاب افغانستان در مسکو

این هیئت با نمایندگانی از احزاب سیاسی افغانستان در مسکو دیدار خواهد کرد.

این نشست قرار است در تاریخ ۵ و ۶ فوریه ( ۲۹ و ۳۰ بهمن) برگزار شود و گفته شده است که در آن شماری از نمایندگان احزاب سیاسی افغانستان نیز شرکت می‌کنند.

 افزون بر این شماری از احزاب افغانستان دعوت‌ خود در نشست مسکو  را تایید کرده اند.

پیش از این «عباس استانکزی» رئیس پیشین دفتر سیاسی طالبان در قطر نیز طی اظهاراتی گفته بود که این گروه با دولت افغانستان مذاکرات نمی کند اما با مردم افغانستان مثل سیاسیون، احزاب سیاسی، بزرگان مذهبی و قومی مذاکرات خواهد کرد.

حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان به رهبری «محمد محقق» معاون دوم ریاست اجرایی، دعوت شدن نمایندگان این حزب در نشست مسکو را تایید کرد اما گفت که هنوز برای شرکت در این نشست تصمیم نگرفته اند.  

شورای حراست و ثبات افغانستان نیز گفت که از این نشست مطلع است و در جریان آن قرار دارد. شورای عالی صلح و دولت افغانستان اما اعلام کرده اند که در این نشست شرکت نخواهند کرد.

همچنین گفته می‌شود که «حامد کرزای» رئیس جمهوری پیشین افغانستان، «عبدالسلام ضعیف» از اعضای پیشین گروه طالبان و «حکمت خلیل کرزای» معاون پیشین وزارت خارجه افغانستان نیز در این نشست شرکت خواهند کرد.

در اواسط ماه آبان نیز نشستی با حضور نمایندگان گروه طالبان در مسکو برگزار شده بود. در این نشست نمایندگان شورای عالی صلح افغانستان نیز شرکت داشتند. این در حالی است که دولت افغانستان اعلام کرده بود که این نمایندگان به صورت مستقل در این نشست شرکت کرده اند و  نماینده دولت افغانستان نیستند.

در نشست قبلی مسکو، «سرگئی لاوروف»  وزیر خارجه روسیه گفته بود که این نشست به عنوان یکی از اهداف مهم در شکل‌گیری شرایط مناسب برای آغاز مذاکرات مستقیم بین دولت، طالبان و نمایندگان احزاب و جریان‌های سیاسی مختلف افغانستان است.

در نشست قبلی مسکو، نمایندگانی از ایران، چین، پاکستان، تاجیکستان، ازبکستان، ترکمنستان، قزاقستان و هند نیز وارد مسکو شده بودند اما دولت آمریکا از حضور در این نشست اجتناب کرد.

اما  هنوز مشخص نیست که در نشست آتی مسکو نمایندگانی از کشورهای دیگر نیز شرکت خواهند داشت یا نه.

 

کد خبر