درخواست دیده‌بان حقوق بشر از پاپ

سازمان دیده بان حقوق بشر امروز یکشنبه در نامه‌ای خطاب به پاپ فرانسیس رهبر کلیسای کاتولیک جهان خواست که در جریان سفر به امارات به حکام این کشور فشار بیاورد تا آنها جنایات و تجاوزهای حقوقی سنگین در یمن و سرکوبگری منتقدان در داخل را متوقف کنند.

"ساره لیا ویتسن" رئیس بخش خاورمیانه در سازمان دیده بان حقوق بشر گفت که دولت امارات هیچ توجهی به بهبود کارنامه حقوق بشری خود ندارد.

وی گفت که پاپ باید حکام امارات را به عمل به تعهدات حقوقیشان در داخل و خارج ملزم کند.

این سازمان افزود که امارات نقش برجسته‌ای در عملیات نظامی ائتلاف متجاوز سعودی به رهبری عربستان در یمن ایفا می کند و از مارس 2015 میلادی نیروهای ائتلاف متجاوز سعودی منازل، بازارها و مدارس یمن را بی هدف بمباران کرده و مانع رسیدن کمک‌های بشردوستانه شده و یا از بمب‌های خوشه ای در سطح گسترده استفاده کرده اند.

بر اساس این گزارش امارات از سال 2011 میلادی تاکنون آزادی بیان و تشکیل احزاب و تشکل‌ها را محدود کرده و هزاران کارگر خارجی در این کشور با دستمزد پایین به بیگاری گرفته می شوند.

پاپ فرانسیس امروز به دعوت محمد بن زاید ولیعهد ابوظبی به امارات سفر می کند تا در کنگره بین المللی برادری انسانی در امارات که فردا دوشنبه برگزار می شود شرکت کند.

گفتنی است که وجهه امارات در طول سالیان گذشته به دلیل جنایات این رژیم در جنگ علیه یمن و همچنین شکنجه وحشیانه یمنی ها در زندان‌های سری خراب شده است و به همین دلیل حکام این کشور در حال تلاش هستند تا چهره خود را در برابر غرب بهبود بخشند.

‎دولت امارات علاوه بر اداره زندان‌های سری در یمن، دستکم 13 زندان و هشت مقر نظامی را در سراسر این کشور در مدیریت خود دارد.

پیش از این گزارش هایی از انواع شکنجه جسمی و روحی زندانیان یمنی و قتل 23 نفر از آنها در زندانهای یاد شده مطرح شده بود.

 سازمان بین‌المللی حقوق و آزادی‌ها (سام) مستقر در ژنو سوم بهمن ماه گذشته در بیانیه ای خواهان تشکیل کمیته‌ای بین‌المللی برای تحقیق درباره قتل 23 یمنی در زندان‌های تحت مدیریت نیروهای نظامی وابسته به امارات در یمن شدند. این افراد ناپدیده شده و از زندان های نیروهای نظامی موسوم به "کمربند امنیتی" وابسته به امارات در یمن سردرآورده بودند.

این کمیته همچنین خواهان تحقیق درباره شکنجه شدید یمنی‌های بازداشت شده در زندان‌های سری (امارات در یمن) و بازخواست عاملان آن شد.