هدف ترامپ از حضور در عراق چیست؟

دبیر کل جنبش «عصائب اهل الحق» در واکنش به اظهارات رئیس جمهور آمریکا تأکید کرد که پارلمان عراق می‌تواند تصمیم مناسب را درباره نیروهای آمریکایی اتخاذ کند.

«قیس الخزعلی» دبیر کل جنبش «عصائب اهل الحق» امروز دوشنبه به اظهارات اخیر «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا واکنش نشان داد.

الخزعلی به شبکه خبری «السومریه» گفت که «عراق پارلمانی دارد که می‌تواند تصمیم مناسب را درباره حضور [نیروهای] آمریکایی در عراق اتخاذ کند».

وی با بیان این مطلب افزود: «عراق همچنین نهادهای نظامی مانند ارتش، پلیس حشد [الشعبی] و سرویس مبارزه با تروریسم دارد و می‌توانند نیروهای نیروهای آمریکایی را شبانه از عراق خارج کنند؛ تعداد آنان پنج یا هفت هزار نفر باشد یا 9 هزار نفر».

دبیر کل عصائب اهل الحق تصریح کرد که اظهارات اخیر ترامپ، ماهیت واقعی طرح آمریکا در عراق را فاش کرد، مبنی بر اینکه این کشور قصد دارد «کشورهای همسایه را هدف قرار دهد».

الخزعلی با اشاره به اینکه «برخی می‌گویند حضور آمریکا برای کمک به عراق است» تأکید کرد که قانون اساسی عراق اجازه نمی‌دهد کشورهای همسایه هدف قرار گیرند.

وی در پایان خاطر نشان کرد که ترامپ باید بداند که عراق از نظر نظامی، اجتماعی و سیاسی، کشور قدرتمندی است.

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا یکشنبه (روز گذشته) با بیان اینکه قصد ندارد نیروهای نظامی آمریکا را از عراق خارج کند، گفت که واشنگتن برای ساخت پایگاه نظامی خود در عراق هزینه هنگفتی پرداخت کرده‌ و خواستار حفظ این پایگاه‌هاست.

وی ادعا کرد که هدف آمریکا از حفظ پایگاه نظامی خود در عراق «این است که می‌خواهم بتوانیم ایران را تحت نظر داشته باشیم. تنها چیزی که می‌خواهم، این است که بتوانیم [ایران را] تحت نظر داشته باشیم. ما در عراق یک پایگاه نظامی باورنکردنی و گران ساخته‌ایم. این پایگاه کاملا برای اینکه بخش‌های مختلف آن خاورمیانه پر از دردسر را زیر نظر داشته باشیم، مناسب است. این چیزی است که خیلی‌ها درک نمی‌کنند. می‌خواهیم تحت نظر داشته باشیم و کاملا رصد کنیم که اگر دردسری درست شد، اگر کسی خواست سلاح اتمی یا چیزهای دیگر تولید کند، ما قبل از اینکه این کار را کنند، متوجه شویم».

در همین راستا، سید «عمار الحکیم» رهبر جریان حکمت ملی و رئیس ائتلاف اصلاح و سازندگی عراق در واکنش به اظهارات ترامپ، گفت که «مخالفت شدید خود را با تبدیل عراق به میدان تسویه‌حساب‌های منطقه‌ای و بین‌المللی یا مبدئی برای زیر نظر گرفتن دیگر کشورها یا هرگونه حمله به آنها اعلام می‌کنیم».