دو سوم یخچال‌های طبیعی هیمالیا درحال آب شدن است

نتایج تحقیقی جدید نشان می‌دهد در صورتی که روند انتشار گاز‌های گلخانه‌ای به همین منوال ادامه داشته باشد دو سوم یخچال‌های طبیعی هیمالیا تا پایان این قرن (سال ۲۱۰۰) آب می‌شود.

به نقل از خبرگزاری فرانسه، نتایج تحقیقی که روز دوشنبه منتشر شد نشان می‌دهد در صورتی که روند انتشار گاز‌های گلخانه‌ای به همین منوال ادامه داشته باشد دو سوم یخچال‌های طبیعی هیمالیا تا پایان این قرن آب خواهد شد و مشکلات زیادی برای رود‌های بزرگ در آسیا ایجاد خواهد کرد.

منطقه کوهستانی هندو کوش هیمالیا گستره‌ای ۳۵۰۰ کیلومتری از افغانستان تا میانمار را تشکیل می‌دهد. دانشمندان این منطقه را سومین قطب برای ذخایر عظیم یخچال‌های طبیعی می‌دانند. این یخچال‌های طبیعی آب ۱۰ رود بزرگ در آسیا را تامین می‌کنند. اما اکنون گرمایش زمین و انتشار گاز‌های گلخانه‌ای یخچال‌های طبیعی هیمالیا را تهدید می‌کند. در این منطقه کوهستانی بلندترین قله‌های جهان مانند اورست نیز قرار دارد.

تحقیقی که درباره خطر آب شدن یخچال‌های طبیعی هیمالیا صورت گرفته به مدت پنج سال طول کشیده و بیش از ۳۵۰ کارشناس و دانشمند در آن شرکت کرده اند. فیلیپوس وستر، رئیس این گروه مطالعاتی اعلام کرد این بحران زیست محیطی است که کسی حاضر نیست درباره آن حرف بزند.

بنابر این گزارش، با وجود آنکه به موجب توافقنامه آب و هوایی پاریس قرار شده است از میزان گرمایش زمین تا سال ۲۱۰۰، نسبت به زمان پیشاصنعتی به میزان یک و نیم درجه سانتیگراد کاسته شود، اما حتی اگر چنین کاری نیز انجام گیرد باز هم یک سوم از یخچال‌های طبیعی هیمالیا آب خواهد شد. چنین کاهشی برای ۲۵۰ میلیون نفر ساکنان مناطق کوهستانی امتداد هندوکوش و هیمالیا و یک میلیارد و ۶۵۰ میلیون نفر از مردمان دیگر مناطق مشکل ایجاد خواهد کرد.

در ادامه این گزارش آمده است: گرمایش زمین و تغییرات آب و هوایی تولیدات کشاورزی وابسته به آب ذوب شده این نوع یخچال را تهدید خواهد کرد و این امکان وجود دارد که برای بخشی از مردم ناامنی غذایی ایجاد شود. همه کشور‌های حوزه هندوکوش هیمالیا که دارای منابع کوهستانی مشترک هستند باید برای مقابله با این وضع تلاش کنند.