اتحادیه اروپا گزینه مداخله نظامی در ونزوئلا را رد کرد

وزیر خارجه اسپانیا گفت: اتحادیه اروپا مداخله نظامی برای حل بحران ونزوئلا را به‌طور قاطع رد می‌کند.

بورل در گفتگو با خبرنگاران در لحظه ورود به بروکسل، پایتخت بلژیک، برای حضور در نشست «اتحادیه اروپا-اتحادیه عرب» (که در سطح وزیران برگزار می شود) اظهار کرد: برای ما، اتحادیه اروپا و به خصوص اسپانیا، مداخله نظامی منتفی است. ما به هیچ وجه از این گزینه حمایت نخواهیم کرد.

امروز کشور‌های فرانسه، اسپانیا، آلمان، انگلیس، پرتغال، سوئد، دانمارک، اتریش و هلند در اقدامی مداخله جویانه و  از پیش هماهنگ‌شده پس از پایان اولتیماتوم ۸ روزه که به «نیکلاس مادورو» رئیس جمهور قانونی ونزوئلا برای برگزاری انتخابات داده بودند، خوان گوایدو، سردسته مخالفان دولت ونزوئلا و رئیس مجمع ملی این کشور، را به رسمیت شناختند.

کشورهای اروپایی قرار بود امروز با صدور یک بیانیه مشترک گوایدو را به رسمیت بشناسند، اما طبق گفته یک منبع دیپلماتیک حاضر در بروکسل، ایتالیا با صدور چنین قطعنامه ای مخالفت کرده است.

تنش ها در ونزوئلا دو هفته پیش، پس از آنکه گوایدو اعلام کرد نتایج انتخابات قانونی سال گذشته میلادی را به رسمیت نمی شناسد و در اقدامی غیرقانونی خود را رئیس جمهور این کشور خواند، شدت گرفت. آمریکا و چند کشور غربی دیگر بلافاصله پس از این اقدام، اعلام کردند گوایدو را به عنوان رئیس جمهور ونزوئلا به رسمیت می شناسند. ایران، روسیه، چین، مکزیک، ترکیه، اروگوئه و چندین کشور دیگر از مادورو، رئیس جمهور قانونی ونزوئلا، اعلام حمایت کرده اند.