دسته گل جدید حکومت سعودی

هیأت پارلمانی انگلیس در گزارشی بی‌سابقه اذعان کرد رژیم سعودی مسئول شکنجه فعال عربستانی و دوست «مگان مارکل» است.

  هیأتی متشکل از برخی از اعضای پارلمان انگلیس و حقوقدانان که درباره فعالان زن بازداشتی در عربستان سعودی تحقیق می کند، در گزارشی تکان دهنده فاش کرد «لجین الهذلول» و هفت فعال حقوق بشر حبس شده در زندان های رژیم آل سعود احتمالا تحت شکنجه روحی، جسمی و همچنین آزار جنسی قرار گرفته اند.

در این گزارش آمده است نحوه برخورد با این بازداشت شدگان بیرحمانه، غیرانسانی و تحقیرآمیز است و احتمالا طبق قوانین بین المللی و همچنین عربستان سعودی شکنجه محسوب می شود.

در این گزارش همچنین تصریح شده است که سران سعودی به ویژه در سطوح بالای زمامداری این رژیم، احتمالا مسئول این جنایت هستند.

لجین الهذلول بیست و نه ساله که زمانی در کنار مگان مارکل، عروس خانواده سلطنتی انگلیس و دوشس ساسکس عکس می گرفت، اکنون به جرم مبارزه برای احقاق حقوق زنان عربستانی در زندانی در ریاض حبس شده است.

در ادامه این گزارش آمده است یک منبع نزدیک به فعالان بازداشتی می گوید: لجین به تازگی بسیار بیش از گذشته درباره شکنجه شدنش حرف می زند ... او می لرزد و گاهی نمی تواند خودش را کنترل کند.

رژیم سعودی به مهلت مقررشده از سوی هیأت پارلمانی تحقیق بر روی پرونده زنان فعال حقوق بشر برای فراهم کردن امکان ملاقات با این زندانیان به منظور اطلاع از شرایط آنها، اعتنایی نکرده است.

الهذلول چندین سال برای گرفتن حق رانندگی برای زنان عربستانی و همچنین احقاق حقوق زنان مبارزه می کرد. او سال دو هزار و شانزده میلادی به همراه مگان مارکل و جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا، در مراسمی در یک مرکز خیریه در شهر اتاوا شرکت کرد.

سال دو هزار و هفده میلادی نیز تصویر این فعال حقوق زنان در کنار عروس خاندان سلطنتی انگلیس، رئیس جمهور اسبق ایرلند و چند شخصیت مطرح دیگر در یک مجله آمریکایی چاپ شد. پس از آن نیز مگان مارکل عکسی از الهذلول را در صفحه اینستاگرام خود به اشتراک گذاشت.

رئیس هیأت انگلیسی تحقیق درباره فعالان زن بازداشتی در عربستان سعودی در گفتگو با اسکای نیوز خواستار تحقیقات بین المللی درباره شکنجه این زنان شد. او افزود زندانیان از مراقبت های درمانی مناسب، کمک های حقوقی و ملاقات با خانواده هایشان محروم هستند و همچنین نگهداری آنها در سلول های انفرادی و بدرفتاری با آنها چنان بیرحمانه است که در تعریف بین المللی از شکنجه می گنجد.