اتفاقی جالب همزمان با سفر پاپ به امارات

محمد بن زاید آل نهیان، ولیعهد ابوظبی و معاون فرمانده کل نیروهای مسلح امارات بن زاید گفت: من، برادرم محمد بن راشد به همراه رهبر کاتولیک‌های جهان و شیخ الازهر سند ساخت کلیسای پاپ فرانسیس و مسجد شیخ احمد الطیب در ابوظبی را امضا کردیم تا برای تعالی ارزش‌های گذشت و تسامح، ارزش‌های اخلاقی و برادری انسانی دو مناره بر فراز آسمان امارات بلند شوند.

به نقل از خبرگزاری وام، احمد الطیب، شیخ الازهر و پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان سند برادری انسانی را امضا کردند که یک سند مهم در تاریخ روابط میان الازهر و واتیکان و نیز در تاریخ روابط میان اسلام و مسیحیت به شمار می‌رود.

سند برادری انسانی نتیجه همکاری مشترک و رایزنی مستمر طی بیش از یک و نیم سال میان شیخ الازهر و پاپ واتیکان است که شامل دیدگاه‌های آن دو درباره لزوم برقراری روابط میان پیروان ادیان و نیز جایگاه و نقشی است که ادیان باید در عصر کنونی داشته باشند.

رهبر کاتولیک‌های جهان طی سفر خود به امارات بار دیگر خواستار توقف جنگ در کشورهای منطقه خاورمیانه از جمله یمن، لیبی، عراق و به ویژه سوریه و دستیابی به راه‌حل سیاسی بحران این کشور، برقراری صلح و ثبات در آن شد.

وی در نخستین سفر تاریخی خود به امارات که تا امروز (سه شنبه) به طول می‌کشد، ابوظبی و ریاض را به خاطر مشارکت در جنگ یمن مورد انتقاد قرار داد و گفت، پیامدهای فاجعه‌بار آن برای جهانیان مشهود است.

از سوی دیگر، بسیاری امضای سند برادری انسانی توسط شیخ الازهر و پاپ واتیکان را محکوم کردند به ویژه در حالی که امارات قطر را از سال ۲۰۱۷ محاصره کرده و نیز از تیم ملی قطر که در خاک امارات قهرمان جام ملت‌های آسیا شد، تقدیری نکرد. آنها اعلام کردند، چنین سندی دیگر مفهومی ندارد. تحلیل‌گران معتقدند، پاپ با سفر به امارات که در جنگ یمن مشارکت دارد، علاوه بر اینکه خود را بدنام کرده است، خود را در مهلکه انداخته است.

این نخستین سفر پاپ واتیکان به کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس است و پاپ برای نخستین‌بار آیین عشای ربانی که یکی از مراسم مذهبی مسیحیان است را امروز در جزیره عربی با مشارکت ۱۳۵ هزار تن در ورزشگاه اسپورت سیتی زاید برگزار کرد.

دیده‌بان حقوق بشر سازمان ملل روز یکشنبه فوریه ۲۰۱۹ از پاپ واتیکان خواست ضمن سفر به امارات از این کشور بخواهد نقض‌های سنگین حقوق بشری که نیروهای این کشور در یمن مرتکب می‌شوند را متوقف و به سرکوب‌گری منتقدان در داخل کشور پایان دهد.

امارات در کنار عربستان به بهانه حمایت از دولت مستعفی یمن وارد جنگ و درگیری‌ها در این کشور شده است و سازمان‌های بین‌المللی اعلام کردند که طرف‌های درگیر در یمن نقض‌های سنگینی در حق غیرنظامیان مرتکب شده‌اند.