کلید لاوروف برای حل بحران ونزوئلا

سرگئی لاوروف تاکید کرد هدف از مخالفت بعضی طرف‌ها با پیشنهاد‌ها برای گفتگو در ونزوئلا، تغییر حکومت این کشور است. وی اوضاع ونزوئلا را نگران کننده دانست.

برنو رودریگز، وزیر خارجه کوبا نیز در سخنانی اقدامات تحریک‌آمیز اخیر آمریکا و کشور‌های غربی در ونزوئلا به بهانه «کمک‌های بشردوستانه» را حمله به حاکمیت کشور‌های منطقه دانست.

نیکلاس مادورو روز یکشنبه ضرب‌الاجل کشور‌های اروپایی برای برگزاری انتخابات زوهنگام ریاست جمهوری در این کشور را رد و تاکید کرد ونزوئلا آماده دفاع در برابر هرگونه مداخله خارجی است. کشور‌های اروپایی پیش از این اعلام کردند اگر دولت ونزوئلا ظرف هشت روز انتخابات جدید برگزار نکند، گوایدو را به عنوان رئیس‌جمهور موقت به رسمیت می‌شناسند.

تنش اخیر در ونزوئلا پس از آن آغاز شد که خوان گوایدو، سردسته مخالفان دولت ونزوئلا در اقدامی غیرقانونی و با چراغ سبز آمریکا، اروپا و برخی از کشور‌های منطقه خود را رئیس‌جمهور ونزوئلا معرفی کرد. در حالی که مردم ونزوئلا چند ماه قبل در انتخابات سراسری ریاست‌جمهوری با رأی قاطع، نیکلاس مادورو را به عنوان رئیس‌جمهور این کشور انتخاب کردند. گوایدو همچنین در ادامه اقدامات غیرقانونی و ساختارشکنانه خود با انتشار پیامی توییتری از مردم ونزوئلا خواست علیه دولت قانونی این کشور به خیابان‌ها بیایند.

در حالی آمریکا، رژیم صهیونیستی و برخی کشور‌های اروپایی و منطقه خوان گوایدو، رئیس‌جمهور خودخوانده را رئیس‌جمهور ونزوئلا می‌دانند که روسیه، ایران، چین، ترکیه، مکزیک، و کشور‌های دیگر اعلام کردند نیکلاس مادورو را به عنوان رئیس‌جمهور ونزوئلا به رسمیت می‌شناسند.