سلام مقدونیه شمالی به ناتو

به نوشته پایگاه خبری شبکه «راشاتودی»، ناتو و جمهوری مقدونیه روز چهارشنبه، پروتکلی را امضا کرده‌‌اند که بنابر آن مقدونیه شمالی به صورت رسمی عضو سازمان ناتو خواهد شد. همه کشورهای عضو ناتو باید این اقدام را تصویب کنند اما از همین حالا می‌توان گفت که اقدام ده ساله این کشور برای عضویت در سازمان ناتو به نتیجه رسیده است.

در پی عضویت کرواسی، آلبانی و مونتنگرو، مقدونیه شمالی چهارمین کشور حوزه بالکان است که به عضویت ناتو می‌پیوندد. سه کشور قبلی در زمینه عضویت ناتو هیچ مشکلی نداشتند اما مقدونیه به دلیل نام این کشور و تمامی حواشی پیرامون آن نتوانسته بود این مسیر را به راحتی بپیماید.

ناتو جولای سال گذشته میلادی، رسما از مقدونیه برای شروع روند گفت‌و‌گوها با این سازمان درباره مذاکرات الحاق دعوت کرده بود.

پارلمان یونان به تازگی در یک رأی‌گیری تاریخی نظر موافق خود را با توافق دولت با مقدونیه درباره تغییر نام این کشور به «جمهوری مقدونیه شمالی» اعلام کرد تا بعد از ۲۸ سال اختلاف بین این دو کشور همسایه در زمینه تغییر نام مقدونیه و عضویتش در ناتو برطرف شود.

طبق این توافق، در ازای تغییر نام مقدونیه به جمهوری مقدونیه شمالی، یونان مخالفت خود را با عضویت این کشور در ناتو کنار بگذارد. هدف از این توافق آن بوده که نام کشور مقدونیه با نام یکی از استان‌های یونان متفاوت باشد. این موضوع جنجال‌های بسیاری ایجاد کرد و حتی در یونان، کار به استیضاح هم کشیده بود.

مقدونیه در سال ۱۹۹۱ به عنوان یک کشور مستقل اعلام موجودیت کرد و از آن زمان درصدد عضویت در ناتو و همچنین اتحادیه اروپا بوده است.