به گزارش افکار نیوز به نقل از ايسنا، به نقل از روزنامه الخليج، عبدربه منصور هادي، معاون رئيس جمهوري يمن كه قرار است به عنوان رئيس جمهوري جديد اين كشور انتخاب شود فردي نظامي و از اهالي جنوب يمن است.

وی سال‌های طولانی از هواداران علی عبدالله صالح بوده و در میان مخالفان یمنی از محبوبیت خوبی برخوردار است.

منصور هادی در انتخابات امروز ریاست جمهوری یمن به عنوان تنها نامزد توافقی حزب کنگره ملی حاکم و گروه‌های مخالف اللقاء المشترک حضور دارد.

منصور از سال ۱۹۹۴ پست معاونت رئیس جمهوری یمن و همچنین دبیرکل حزب حاکم این کشور را در دست داشته و قرار است به عنوان رئیس جمهوری یمن به مدت دو سال اداره امور کشور در دوره انتقالی را بدست بگیرد.

به نظر می‌رسد عبد ربه منصور هادی نفوذ واقعی در محافل سیاسی یمن نداشته باشد اما توانسته است به عنوان بازیگر اصلی عرصه سیاست در زمان غیبت علی عبدالله صالح و حضورش در عربستان برای تکمیل روند درمانی‌اش ایفای نقش کند.

منصور هادی با این اقدامات در دوره غیبت علی عبدالله صالح توانست اعتماد مخالفان را جلب کند و مخالفان یمن با وی درخصوص توافقنامه انتقال قدرت مذاکره کنند.

یک دیپلمات غربی که خواست نامش فاش نشود عنوان داشت: عبدربه منصور هادی برخلاف علی عبدالله صالح پایگاه قبیله‌ای و یا گروهی ندارد اما می‌تواند امور را به خوبی اداره کند.

عبدربه منصور هادی در سال ۱۹۴۵ در استان ابین متولد شد و در سال ۱۹۶۴ از مدرسه نظامی در یمن جنوبی فارغ التحصیل شد. وی بعد از آن آموزش‌های خود را در انگلیس گذراند. گفته می‌شود که عبدربه منصور هادی هیچ نقشی در استقلال یمن جنوبی از انگلیس در سال ۱۹۶۷ ایفا نکرد.

در سال ۱۹۸۶ درگیری‌های خونباری در عدن پایتخت یمن جنوبی بین رهبران احزاب سوسیالیست به وجود آمد.

علی ناصر محمد، ‌رئیس جمهوری وقت یمن جنوبی در آن زمان به یمن شمالی که ریاست آن را علی عبدالله صالح در دست داشت رفت و عبدربه منصور هادی نیز وی را در این سفر همراهی کرد.

این اقدام آغازی برای مذاکرات وحدت یمن شمالی و جنوبی به شمار آمد. در سال ۱۹۹۰ وحدت دو بخش یمن اعلام شد اما ساکنان جنوب یمن بار دیگر در سال ۱۹۹۴ اعلام کردند که از شمال این کشور جدا شدند.

علي عبدالله صالح نيز با جنگ افروزي معترضان جنوبي را سر جاي خود نشاند. در همين درگيريها بود كه علي عبدالله صالح، عبدربه منصور هادي را به عنوان وزير دفاع خود انتخاب كرد و در چهار اكتبر ۱۹۹۴وي به عنوان معاون علي عبدالله صالح تعيين گرديد.