وزیر خارجه انگلیس فقط در کمیته یمن کنفرانس ورشو حضور می یابد

کنفرانس ورشو از امروز در لهستان آغاز می شود و با وجود آنکه از ۸۰ کشور برای شرکت در آن دعوت شده اما بسیاری از کشورها اعلام کرده اند که یا در این نشست شرکت نمی کنند و یا آنکه در سطح پائین در این کنفرانس حضور می یابند.

یکی از کشورهایی که وزیر خارجه خود را روانه لهستان می کند انگلیس است. دویچه وله با اعلام اینکه «جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس در این کنفرانس شرکت می کند اعلام کرد که وی فقط در گفتگوهای مربوط به یمن حاضر خواهد شد.

وزیران امور خارجه آمریکا و لهستان عصر امروز چهارشنبه ٢٤ بهمن (١۳ فوریه)  نشست «صلح و امنیت در خاورمیانه» را افتتاح می‌کنند، اما گفته شده که پس از میهمانی رسمی شام امشب، کنفرانس کار اصلی خود را فردا با تشکیل چند کمیته آغاز خواهد کرد.

چین، عراق، لبنان، تشکیلات خودگردان فلسطین و روسیه در کنفرانس حاضر نخواهند بود و علاوه براین، کشورهای بزرگ اروپایی نیز با سردی با این کنفرانس برخورد کرده‌اند.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفته به دلیل برنامه کاری از قبل تعیین شده، در کنفرانس ورشو شرکت نخواهد کرد.

وزیران امور خارجه آلمان و فرانسه نیز اعلام کرده‌اند که در این کنفرانس حاضر نخواهند شد و جرمی هانت، وزیر امور خارجه بریتانیا گفته است تنها در کمیته یمن این کنفرانس شرکت خواهد کرد.

دلیل انتخاب لهستان برای میزبانی این نشست تمایل لهستان به «میانجیگری» میان اتحادیه اروپا و ایالات متحده آمریکا در مورد ایران عنوان شده است. لهستان از وفادارترین متحدان ایالات متحده آمریکا در اروپا به شمار می‌رود و خواستار میزبانی پایگاه نظامی دائم آمریکا در این کشور است.